fredag 27 maj 2016

Krångel

Bloggarens 1:a motorcykel är fortfarande i bloggarens ägo och är stationerad och försäkrad i Finland.

I före detta östra rikshalvan är vissa reglerna gällande motorcyklar lite annorlunda. T.ex. besiktning gör man endast en gång (åtminstone var det så tidigare). Ifall man inte blir beordrad ombesiktning efter att ha fastnat i någon poliskontroll.

När det gäller försäkring är det både dyrare och andra regler än i Sverige.


Man kan bara ställa av den ett år åt gången (utan att lämna in nummerskyltarna) vilket har inneburit ett årlig telefonsamtal till försäkringsbolaget. Men nu har man ändrat systemet så att man skall göra detta själv personligen hos försäkringsbolaget eller via finländsk motsvarighet till BankID. Sådant har jag inte.

Hur gör jag nu. Det är ju en sanslöst dyr trafikförsäkring jag kommer att behöva betala ifall jag inte lyckas åstadkomma något alternativ idag, nu på stört.

EDIT/
Lyckades lösa detta via mejlad fullmakt till försäkringsbolaget samt arrangera med springare som åker till försäkringsbolagets lokala kontor, identifierar sig samt betalar 10 euro för något ett telefonsamtal kunde ordna tidigare.

måndag 23 maj 2016

Fy-Fy

Demonterade de rostiga risers som satt monterade på slangbellan. Detta av tre orsaker:

1. Rostiga (o fula). 
2. Fullt styrutslag åt höger medförde gaspådrag (för kort gasvajer) 
3. Bromshantaget kunde inte vinklas ner till för mig bekvämt läge.


Nu finns det lediga risers till billig penning eller för metallåtervinning.

Sen visade det sig att vänstra röret (handtaget) var krokigt. Som tur tror ja att jag känner en som har sådant. En som har GS500E varvräknare på sin P&M racehoj.


Ovanstående är uppenbarligen ingen racehoj.



Helt annat

Detaljstuderade rondellen där jag fick framhjulssläpp häromdagen och misstänker att det varit någon prao eller sommarjobbare som lagt asfalten. Det finns en klar skarv med ett par 3 cm nivåskillnad, neråt, precis där obehaget uppstod. 

Kollade även däckstemperaturen "för hand" efter senaste körningen och noterade markant lägre temp mot bakhjulet. Där finns även något att korrigera.


Så något helt annat. Huvudsponsorn till Classicracet på Botniaring promotar nedanstående produkt  Kunde nästa tro att den språkliga fadäsen är medveten. Till och med Google Translate klarar att översätta "Kunnossapitoöljy" till svenska och stava rätt. Dessutom verkar ryska vara tredje språk... än så länge.


Underhållsölja med lukt av tjära, kan det vara något det?!?

lördag 21 maj 2016

Nöjd

Byte av bakdämpare på slangbellan blev en succé. Tyvärr fick jag framhjulssläpp i en rondell, i relativt låg fart, vilket gör att jag nu har svårt att lita på framänden. Detta måste analyseras.

Följer även Skrotbaronens framfart på Botniaring på denna sida.
BSAn verkar fungera bra med nya lådan, 2a i klass 6.
Lillhondan i klass 4 verkar däremot ha protesterat, DNF.


Ingen blir väl direkt förvånad över att en encylindrig Norton klår en trecylindrig BSA / Triumph. 

Edit:
Vore intressant att veta ifall den vinnande Petty Manxen även den hade Gardner Injector som den på bilden här ovan?

fredag 20 maj 2016

Bolt On

Gårdagens ifyllda gaffelolja, Biltemas SAE 10, visade sig vara för lite även om exakta rekommenderade mängden 382 ml per gaffelben fylldes i. Det bara small när gaffeln bottnade. Ökade mängden med 50 ml per gaffelben och har nu lite till godo vid låst framhjul i låg fart. Mera olja kan behövas men först ska  förspänningen ökas.

Ca 3-4 mm till godo innan den bottnar.

Efter det började jag demontera för att byta bakdämpare. Först lossade ena röret ur kranen. Det blev ett rungande norrländskt "Men helveeette!".


Det får bli Loctite 603 och några hammarslag. Förmodligen kommer det att bita mig i arslet någon dag.

Alla mått för infästning stämmer överens förutom diametern på hålen i gaffeln.


Kan hända att Yamahadämparen original har bussningar och klenare bult i gaffeln? Hur som helst, för  att anpassa den till GS500E krävdes en lite längre bult och ett par bussningar. Tur man har svarv.


Där satt den! Få se ifall den behöver justeras? Börjar med originalinställningar så får vi se.

torsdag 19 maj 2016

Mindre

Men bättre sikt.

Bytte de två stora fula speglarna från Emgo mot en mindre ful från Biltema. Orsaken var att jag inte hade fri sikt bakåt utan bara såg mina breda axlar.

Eller så kunde jag göra som jag sett många andra gör. Lutad mig åt ena sidan och kolla i spegeln på andra sidan.

onsdag 18 maj 2016

Debakel

Tänkte jag börjar med framgaffeln. Bit för bit började jag demontera, för att byta olja i den.


På verkstad måste dom gnugga händerna så fort någon nämner gaffeloljebyte på en slik.

Vilken dag som helst blir detta klart...

tisdag 17 maj 2016

Dämpad

För att komma tillrätta med det eländiga sag:et i bakdämparen på GS500:an beslöt jag att byta till något med mera finess.


Fick tag i en Yamaha R6 bakdämpare, helt ny, som jag tror skall passa efter smärre modifikation.

måndag 16 maj 2016

Bättre

Idag gick det bättre. Thomas ignorerade spottandet från motorn och kom in på en hedrande 5:e plats. Nya teorin är att vibrationer från den ojämna banan stör förgasarnas funktion.

Man kan lugnt säga att vinnaren hade en sjujädra Honda och körde helt dödsföraktande men med stor ackuratess.


Efter avslutat värv är vi nu lyckligt incheckade i hamnen i Travemünde. Mitt körkort genererade än en gång ett "ajabaja" och förmaningar i incheckningen.

Hade även frugan att ta ett foto av passet och skicka åt mig, ifall det skulle kunnat underlätta. Passet gick ut den 27:e, förra månaden...

Passade på att handla lite när vi ändå väntar på båten.

söndag 15 maj 2016

Tävling-einz

Efter start vurpade en och av det blev det en gul flagg. I den härvan tappade Thomaz det som var vunnet i starten.

Han och jag


Sedan blev det förmodligen knäkontakt med choken och sen gick panzerwagen som en påse nötter.

En positiv sak med Tyskland är att även om toabesök kostar på dagarna så får man ta en slant på kvällarna.


Full fart i öltältet är det nu, springer runt en gubbe i hög hatt som ser ut som Lemmys lillebror.

Trubbel

Nu på morgonen fortsatte det dassiga vädret. Det har haglat, blåst och spöregnat om vartannat hela natten plus att elen var borta...


Thomas tog några träningsvar ändå på trippeln. Det hade han inte mycket för. Tvåans växel ville inte vara med..


Illavarslande.


Tyckte mig skymta två halvor av ett drev liggande i botten på växellådan...


lördag 14 maj 2016

1000

1000:ende inlägget och i Tyskland går det bra. Thomas fick medalj redan innan fösta loppet.


Depån är iordningställd och bestarna besiktigade.


Nu har vi varit och synat banan, inklusive pit-stop.


Thomas är på förarmöte för nybörjare eller förstagångsförare. Något i den stilen var det.

Tripp

Med grogg på resa till Fischereihavenrennen med Skrotbaronen.


Agent 007 grogg strulade till det från första början. I incheckningen stod det: Svenskt körkort gäller inte som ID. Gissa vad grogg hade med sig som ID.

Dom släppte ut mig ur riket ändå med varningens ord att åt andra hållet kan det bli problem - spännande.

Såg en fin Bristol i hamnen i Malmö. Paret skulle ner till Italien...

torsdag 12 maj 2016

Praktiskt

Så praktiskt att även lastbilschaufförer kan jobba hemifrån numera.


Här sitter den rumänske chaffisen i sitt kök. Han har bott här i tre dygn nu. Affärslunch kanske, han pratar ju i telefon.

När jag tittade ut genom kontorsfönstret för en stund sedan var köksdörren fortfarande öppen men han själv var borta. Kanske han gått över på kaffe till den polske eller kanske till den lettiske grannen längre bort på gatan.

Eller så sitter han och trycker i skogen här bredvid. På min lunch, när jag var ute med hunden på promenad  fick jag navigera runt allt kringflygande skitpapper. Hunden tyckte i.a.f. att det var intressant.

onsdag 11 maj 2016

Gaffel

Eftersom det visat sig att framgaffeln på frugans hoj varken stöter eller dämpar speciellt bra så öppnade jag locket för att se ifall det går att förspänna fjädern.

Grabbarna på fabriken i Hamamatsu måste nog ha haft firmafest straxt innan dom konstruerade det här. Eller bara otur när dom tänkte.


En symaskinsfjäder som hålls nere i oljan med hjälp av ett tunnväggigt rör. Inte konstigt att det inte är något motstånd. Ska byta till tjockare olja också så fort jag klurat ut hur man tömmer ut den gamla. 

Med nuvarande information verkar det som om det blir till att lossa toppmuttrana och välta hela hojen uppochner för att tömma ut oljan. Att lossa gaffelbenen är ett annat alternativ. Inte fullt så illa men nästan.


Sen tittade jag på de svartlackade "risersen" som sitter på. Ser hemgjorda ut plus att dom börjat rosta. Var tvungen att lossa saker för att komma åt toppmuttrarna. 

Som grädde på moset förhindrar konstruktionen att man vinklar ner bromshandtaget. Bromscylindern tar i. Får väl prova ifall det blir bättre ifall man tar bort dem.

torsdag 5 maj 2016

Träigt

Inspirerad av Bitterpittens orerande om vedklyvning tog jag tag i ett av mina "dåliga samveten". Högen har stått och gottat till sig såpass länge att björkveden hade passerat bäst före datum.


Notera att grogg inte är någon extatiskt troende vad gäller manuell vedhuggning. Delvis beroende på att latmasken  har ätit upp ryggraden, minskad skaderisk samt att martallarna är vresigare än bloggaren själv.

onsdag 4 maj 2016

Bekräftat

Provkörde slangbellan igår och med utfallet trodde jag att clipset på en trottelnålen hade lossat. Idag lossade jag locket på förgasaren och mycket riktigt där låg nålen.


Clipset hade inte bara lossat. Hela trottelnålen hade gått av!
Vad är chansen för att detta händer och dessutom omedelbums efter att man betalt för hojen?


Passade på att höja nålarna och ta bort trottelstoppen. Den vita platsbiten i den nedre bilden.


Trottlarna som satt i såg ut som en blandning mellan orginal effektbegränsat (två extra hål) och Dynojet Kit (båda hålen pluggas).


Enligt instruktioner för Dynojet Kit:et skall båda hålen pluggas (som jag uppfattar det) för mest effekt men bara ena för snabb acceleration. I övrigt förstår jag inte instruktionerna vad gäller punkt 5.

Borde ta isär och kolla storleken på munstyckena. Någon har gjort något med gasarna, men är det tillräckligt ;)

Bemärkelsedag

Gustav Mannerheim - 150 årsdag



4 juni 1867 - 27 januari 1951

tisdag 3 maj 2016

Lurad?

Eller bara ihärdig otur med motorfordon?

Införskaffade en enklare MC till frugan. Provkörningen gick som förväntat, både i stadstrafik och på motortrafikled, så även största delen av hemresan. Sen försvann mellanregistret på vänster cylinder...


Fungerar bra på tomgång. Därefter dör vänster cylinder bort tills man jobbat upp 5-6000 rpm varefter den drar iväg. Kanske därför dom döpt den modellen till Slangbellan.

Hoppeligen är det bara en fluga i karburatorn, annars vette gudarna vad jag tar mig till.