lördag 31 december 2016

Avslut

Året avslutas som det gått. Stilla och obemärkt.
 Frugan jobbar och jag sitter framför datorn med hunden bredvid och hoppas att han inte blir stirrig när raketeländet börjar. JAS överflygningarna idag gillade han inte heller.

Snidade till en en kaninbur av restvirke, enligt eget huvud, utan att bekymra mig desto mera i Jordbruksverkets krav. Ja dom har sådan även på kaninburar...


Huset där kaninen nu är inhyst står ca 3 meter från vägen, där det skall sprängas för  vatten och avlopp. Kaninen är gammal men i alla fall.


Efter att mörkret föll över nejden började jag labba med mitt nyaste inköp från Kina. (köper man grejor från Kina är man kommunist, allt enligt Sverigest största(?) MC-bloggare)
Vad jag köpte var en så kallad USB TV tuner. Sådan kan man använda för att titta på okodade marksända TV- kanaler i datorn, som bl.a. STV1, STV2 och TV4


Men i detta fall tänkte jag använda den tillsammans med programvara för SRT (Software Defined Radio). Med ett sådant program kan man skapa sitt eget FRA eller använda datorn för att lyssna på nästa alla frekvensområden.

Nedan kör jag "instegsprogramvaran" på FM-bandet. Visningen är så kallat bredspektrum. Varje topp motsvarar en radiokanal. I fönstret ser man att jag lyssnar på 106,7MHz, Rockklassiker och låten som spelar är Whiskey in the Jar med Metallica .


Nu skall jag försöka hitta flygledningen på Arlanda och Bromma, till att börja med.

onsdag 28 december 2016

Glykolpalett

Vaknade häromnatten med ett ryck när minnet gjorde mig uppmärksam på att jag inte kontrollerat kylarvätskan på yxan som inte står i varmgarage.

Första idén var att invänta morgonen och sedan åka till B-tema och köpa. Men så kom jag att tänka på hur skit det blev när verkstaden lyckades blanda fel sort i min gamla A6:a. Det sades vara något med färger på vätskan. Så efter lite bläddrande i ägarhandboken läste jag mig till att 1,7liter etylenbaserad blandning på 50/50 rekommenderas av pianofabriken.


Vid besök på B-tema konstaterade jag att det fanns både blå och röd etylenbaserad glykol. Tillbaka till ritbordet / internet. Nu visar det sig att glykol kommer i alla upptänkliga färger , finns även som färglös, med olika egenskaper och prisklasser.

Huvudsaken är tydligen att den inte är korrosiv på aluminium. Alltså den skall vara nitrit-, amin-, fosfat-, silikat- och boratfri. Dessutom får man inte blanda eltyeln och propylenbaserade sorter. Etylenglykol är giftig och propylenglykol har sämre frysskyddsegenskaper. Vid en 50/50 blandning klarar etylen ca -38°C (och kokpunkt ca 108°C) medan propylen endast klara ca -33°C

Tydligen fins det en kylarglykol, MPM G12+ för 60kr/liter, hos Mekonomen som går att blanda med vad som helst... och som skall vara jättebra till aluminium. Denna är färdigblandad 60/40 och klarar då -40°C

 


Jaha, vad rekommenderar man då hos Yamahacenter (som är stängt pga flytt just nu)? På deras hemsida rekommenderas Yamalube glykol av dyrare variant 120kr/liter färdigblandad modell som klarar -35°C men saknar innehållsbeskrivning. Gissningsvis då etylenbaserad i ca 50/50 blandning med tanke på den angivna temperaturen.


Så vad väljer man då? Någon av ovanstående eller biltemas röda long-life koncentrerade för 60kr/liter?

Prismässigt blir kostnaderna ca 60 eller 120 eller 240 kronor för 2 liter så kostnadmässigt spelar det inge större roll. Biltemas förhåller jag mig skeptisk till i alla lägen. Mekonomens har fel koncentration (var hamnar kokpunkten?). Behövs det bytas så blir det då högst troligt till Yamalube.

Jag skall i alla fall börja med glykolprovare för att se om jag oroat mig i onödan



50% Glykol = -37°C
40% Glykol = -25°C
33% Glykol = -18°C

onsdag 21 december 2016

Sökes

I.o.m. att den nya 150 euros skatten på motorcyklar, i Finland, högst troligtvis antas vid åsskiftet så blev det ett incitament till att veteranbesiktiga och på så sätt undgå skatten. Detta kräver dock en omlackering av tanken som nu är svartlackad.

Enklast för mig är att hitta en tank och lackera om den (ifall det behövs) samt montera den nästa sommar. Naturligtvis kunde jag låta lackera om den befintliga tanken, lokalt i Finland , men det känns som om det blir mera omständigt.

Hur som helst, jag söker en CB450 tank av modellen med den kromade listen nedtill. Skulle kromlisten saknas är det inte hela världen men tankmodellen bör vara den rätta.


lördag 17 december 2016

Ditåt

Besökte Yamaha Center i Haninge idag. Köpte märkesolja till  yxan.

Eftersom dom hade flyttrea passade jag på att köpa några accessoarer. Bl.a. annat en T-tröja.


När jag betalade uttryckte jag mig i termerna att jag var ju "bara tvungen" att köpa den eftersom det var Jarno Saarinen på bilden.

Killen i kassan svarade: -"ja, eller någonting ditåt". Jag säger bara: -"Vem annan skulle dom ha på bild som kör en Arwidson sponsrad Yamaha?" Och borde inte försäljaren känna till Jarno?

Fakta


Saarinen på den första vattenkylda TD-2:an, 1972 i Belgiens GP.

(År 2003 köptes Arwidson Oy Ab av Konekesko Oy och så var även den sagan avslutad)

torsdag 15 december 2016

Skinkradio

Eller HAM radio mer korrekt. I unga år när radio och elektronikintresset låg på topp så var jag entusiastisk radioamatör.

Tyvärr missade jag certifikatet i momentet telegrafimottagning. Vill minnas att jag klarade ett tecken för lite per minut.

Jag hade hur som helst inte haft råd att köpa mig någon radio då. Jag övergick till att bygga piratradiosändare för FM-bandet.

Nu i lite äldre år kostar en "kinaradio" närapå gratis så jag köpte mig en liten handhållen sådan. Ca 500sek ink frakt!


Med lite knep och knåp fick jag till en programmeringskabel (i stället för att köpa en färdig, man är ju glad amatör).

Nu skall intressanta frekvenser programmeras in så att jag kan lyssna på både ett och annat. 

Kanske man skulle ta och skaffa sig ett certifikat också. Numera är kunskaper i telegrafi inget krav 😎

lördag 10 december 2016

Blandfest

Idag gick vi på fest med ospec tema. Kom till valfri fest, typ.


Fin festlokal, tyvärr tog batteriet slut och det blev inte fler foton

The Hatter


Dvs. Hattmakaren ur Alice i underlandet, inte Mad Hatter i Batman. Även om den senare är en rip off på den förra.

onsdag 7 december 2016

Moppeminnen

Kommer fortfarande ihåg första moppen jag fick, eller snarare tiggde till mig. Morfars NSU-motoriserade Monarped (eller kanske Monark?). Vinröd var den.

Hjulen saknades för dom använde morfar på kärran i vilken han drog backarna med fiskenäten till och från båten. Första åtgärden var att demontera all oväsentlig plåt som tex skärmar varefter tank och ram lackades i rött och och gult. Hade tänkt mig tanken röd med gula flammor men det visade sig vara lite väl svårt att åstadkomma av en 13-åring med Miranol stålfärg.



Efter diverse tjat fixade farsgubben ett par hjul åt mig. Gissa om jag var lycklig när jag trampade igång den för att lära mig vurpa med stil.


Nästa moppe jag har något minne av är den jag jobbade ihop till, till 15-årsdagen. Släpade ut ved ur skogen i enmetersländer och staplade. Vill minnas att jag fick 5mark kubikmetern men det måste nog ha varit 50 mark annars hade jag väl hållit på än idag. 500 mark gav jag för en begagnad, blålackad trimmad Tunturi Sport.



Naturligtvis "renoverades" även den. Slipade ner alla kulörer tills jag kom ner till orginalgult varefter jag cyklade till Bäcks (diverseaffär i verktyg, färger, bildelar) och köpte en extra stor spraybomb, den sista dom hade. Lila metall-flake, grov flake, som såldes till kraftigt rabatterat pris. Nytt sadelöverdrag syddes av ett svartfärgat fårskinn som räddats från soptippen. Efteråt visade det sig att vid blött väglag färgades kalsonger och arslet blåsvarta...

Vad trimmning anbelangar så skedde den mera med entusiasm och uppfinningsrikedom än med kunskap och pengar. Lyckokastet var när jag klurade ut att samma motor gav uppemot 5hp i Tyskland, ryktesvis. När man höll upp cylindern mot en ljus bakgrund kunde man se skiftning i nickasilen vid insugs och avgasport där pluggarna gjutits till för att effekten skulle reduceras till 1,5hp. En tuschpenna och roterande fil fixade därefter till en rejäl effektökning


På den vägen är det.

lördag 26 november 2016

Slöseri

...med både tid och virke. För det första skulle utrymmet ha anpassats till parkettens bredd. För det andra borde jag ha adekvata elektrifierade maskiner. Eller manliga verktyg med fyrtaktsmotorer.


Nå,nu är det bar några löpmeter kvar. 

Osäker

Nu vet jag inte riktigt hur ja skall tolka meddelandet från dottern...
Kanske det finns "issues" jag måste jobba på?

fredag 25 november 2016

Motivation

Vid vissa arbeten krävs det motivationshöjare...


Å andra sidan. Vore det inte bättre ifall jag höll mig till det jag kan och anlitar en yrkesman för detta. Det tjänar vi nog båda på. 

torsdag 24 november 2016

Radier

Fick för mig att jag skulle skaffa radiemått. Noggrann som man är så vill man ha hög kvalitet på verktygen. Jag hittade dessa tre högkvalitativa måttsatser på eBay. Det stod till och med High Qality i annonsen.

Sovjeterna tillverkade ju allehanda avancerade farkoster. Vissa tog sig till och med till månen så varför betvivla kvaliteten på deras radiemått.


Eftersom dom knappast kommer att behövas många ggr så var det förmånliga priset även det positivt. Billigt och bra, de låter det. Tre måttsatser för en tredjedel av priset på en måttsats från Starret och en sjättedel av priset på en sats från Mitutoyo.

Redan förpackningen ingav förtroende. Satserna kom, väl inoljade, inlindade i vaxpapper varför sig. Därefter inlindade i papper, var för sig, och sedan all tre i gemensamt papper som efteråt lindats in i bubbelplast för att sedan skickas i vadderat kuvert.

måndag 14 november 2016

Försäkring

Bloggaren har en gammal Honda CB450 undangömd, i fd östra rikshalvan, som han plockar fram någon dag i året som mest. För att det skall gå lagligt till så måste den ha en försäkring. Besiktning behövs däremot inte mer än en gång per MC, eller så var det iaf tidigare. Numera skiterhan  i sådant,  även i Sverige.

Pga reglementet kan man i Finland inte ställa av en MC mer än ett år åt gången utan att lämna in registerskylten. Av den anledningen ställs fordonet automatiskt på en gång i året av försäkringsbolaget. Missar man att i god tid ringa upp försäkringsbolaget och förlänga avställningen  så blir det till att betala.
Eller så kunde man göra tidigare. Nuförtiden har man "förbättrat" av-/påställning så att man kan utföra det själv via internet och "bankkod". Har man inga finländska bankkoder måste man skicka fullmakt till någon pålitlig person som lokalt kan gå in till försäkringsbolaget och ställa av fordonet.

Missar man påställningen så kostar det, i klass med när man får försäkringsföreningen på sig i Sverige. Iaf så känns det så. MC-försäkringar i Finland är ohemult dyra och man tar ingen hänsyn till att fordonet är ett museifordon och i stort sett effektlöst. Ifall det inte är försäkrat som museifordon men då skall det besiktigas av någon övernitisk besiktningsman som påpekar "den där skruven var inte kromad på den årsmodellen" eller "den årsmodellen kom inte i den färgen" osv... Detta skulle åtminstone kräva en omlackering till rött, brunt eller olivgrönt.



En 70-tals CB450 som hos Folksam i Sverige kostar 2316kr/år i trafikförsäkring kostar hos Folksam i Finland enligt nedan, och där kan den försäkringen inte anses vara dyrast. Den jag nu har är dyrare...


Nå, jag skulle inte anlita Folksam i det fallet i Sverige heller för här finns andra alternativ.

söndag 13 november 2016

Småsaker

Förra söndagen överraskade frun mig på fars dag...


Idag, på fars dag, hade jag stora förhoppningar men fick ingenting, eller jo, lite småsaker.

Fick byta till vinterdäck på BMW:n. I snödrivan där den stått sedan min bättre hälft valt att köra hem med punktering på etta bakdäcket...

Förutom att den nu behöver ett nytt sommardäck, nya vanosventiler, ny drivaxel (eftersom ABS ringen lossat) samt reparation av låskistan i ena dörren. Så sprack nu vindrutan av defrostvärmen och så upptäckte jag att ena bromsskölden lossat.

Andra småsaker var att vi fick besök i uterummet av en liten stackare. Kanske var den frusen för den ville inte ut..


Avslutninsvis avsmakning av den lilla tjälknölen på älgstek som gottade till sig förra natten. 


Liten men naggande god.

fredag 11 november 2016

Alla med

För att riktigt understryka att ingen exkluderas i det prematura julstöket.


Alla kommer med oavsett kön, lyten eller färg.

Dock saknar jag bilar, motorcyklar, snöskotrar och framför allt plogbilar i rådande snöslask..

Husen är under planering hos konsulterna men med nuvarande brist på hantverkare hamnar de nybakade julfirarna förmodligen att sova under bar himmel.

PS.
Är PK en förkortning av PepparKaka?

onsdag 9 november 2016

Vitmöggel

Nu blev vi sådär överraskade i år igen.
Hann inte plocka undan vare sig hammocken eller det övriga trädgårdmöblemanget. Kuddarna är nog bra fuktiga nu.

Gladast var nog hunden.

söndag 6 november 2016

Faktura

Hur tänkte dom nu?


Dom kallar det för faktura. Jag tolkar det som offert. Dvs. betalar jag inte så har vi ingen försäkring.

Sedan sockrar dom anbudet med en Fakturaavgift på 15 kr och hot om påminnelseavgift på 50 kr.

Dags att kontakta andra försäkringsbolag.

lördag 5 november 2016

Tätting

Så långt är jag rätt så säker men sen blir jag lite osäker. Kan det vara en Nötkråka av den sibiriska varianten (N. c. macrorhynchos)?


Jag har då aldrig sett någon sådan tidigare, vad jag vet. Detta ex satt på ett elsnöre utanför svärmors hus i morse.

torsdag 3 november 2016

Nymalet

Nästan som att storhandla på Willys.


Såg tre levande älgar i dikesrenen i går också. Det var lite spännande, innan vi åkt förbi. Bromsa hann jag inte.

onsdag 2 november 2016

Höst

Höstens sista ljus och värme övergår i vinterns kyla och mörker.


Nu börjar det synas "vitmögel" i skog och mark

torsdag 27 oktober 2016

Devalverat?

Nu får man leta fram gamla 50öringar så kanske man får valuta för slantarna. Borde kunna vara förvillande lika. Åtminstone för oss synsvaga.


Eller så är nya enkronan mera värdefull pga all koppar. Men värd sin vikt i koppar är den inte. Trycket måste nog stå för största delen av värdet.

söndag 16 oktober 2016

Pussel

Fördriver helgen med grabbarna och pussel.

Vuxentetris?


Får se ifall anläggningen blir godkänd i morgon. Tvivlar.

Tiden går...

måndag 3 oktober 2016

Positivt?

Just så, efter en längre tids märkliga krämpor fick jag då ett positivt besked...


Ett par tre tidigare försök att få till en sådan provtagning har mötts av ett: Nå nää, något sådant har du absolut inte. All heder åt den unge ST läkaren som biföll min önskan. Nu får vi se ifall det blir någon ändring.

söndag 2 oktober 2016

Överhastighet

Häromdagen meddelade den finländska polisen att man sänker gränsen för fortkörning. Detta är resultatet av att den förra sänkningen inte gav tillräckligt ökat tillskott till statskassan, vilket man hade budgeterat.

Nu har man tydligen skärp straffskalan ytterligare. Idag kan man läsa följande i YLE's nyheter:

"Polisen i Tavastland har skjutit ihjäl en bilist på riksväg 4 i Orimattila. Enligt polisen höll bilisten mycket hög hastighet och orsakade fara för den övriga trafiken.

Polisen säger i ett kortfattat meddelande att man körde ikapp bilisten och använde skjutvapen, varvid en person dog på platsen".

/Edit
Nu har polisen ändrat sin version. Nå det är inte 1a ggn. dom anser sig behöva skjuta ihjäl någon misstänkt (3:e ggn det rapporteras om det i år). Kommunikation verkar dom däremot dåliga på. Både när det gäller kommunikation med gärningsmän och media.

lördag 1 oktober 2016

Upplysning

önskas...

Jag har konstaterat att framlyset på Yxan inte bländar mera än ett stearinljus. Påminner mig om belysningen på min gamla Taunus med 6V system.

Efter lite sökningar på interwebben gissade jag att ett projektorlyse från FZR600 eller FZR1000 borde ha samma mått. Sådant lyse införskaffades på vinst och förlust.

Projektorlyset passar alldeles utmärkt.

Nu till upplysningen jag behöver: MÅSTE man ha parkeringslyse på MC? 
Det saknas nämligen i den nya framlampan. OK att det går att borra dit ett (utan allt för mycket jobb) men jag hade helst sluppit.

Hur ställer man förresten in lyset? Jag menar höjden på halv resp helljus?

Blir det inte bättre lyse nu så blir det HID konvertering på halvljuset. Lagligt eller ej.

/Edit
Transplanterade parkeringsljuset från den gamla. Det blev trång så jag blev tvungen att slipa lite i reflektorn. Tyvärr visade den sig vara gjord av  damm så nu har jag skitat ner reflektorn och glaset och allt. Undrar vad om händer ifall man försöker skölja med vatten? Blir det bara värre?

Före 
Efter

Sen var det kontaktproblem. Nya lyset skall kopplas till kabelstammen...


Lånade en kontakt från kabelstammen jag fick med nya motorn till frugans hoj.

  
Ut med kontaktdonen. Löd på dem på kabelstammen och på med höljet tillbaka. 

Sen funktionstest:
Parkering, halvljus, helljus

Bär

Morgonstund har guld i mund.

Var uppe med tuppen (nästan) och beslöt att åka ner till hamnen och plocka Slånbär. Någon konkurrens om bären är det inte för jag har aldrig sett någon annan plocka dem (kanske det inte är slånbär?).

  
5liter fick räcka. Åkte ner i frysen så beskan försvinner. Blir nog tillräckligt till både gelé och likör.   Och buskarna finns ju kvar ifall jag skulle behöva mera.

Några Aroniabär blev det inte i år på buskarna bakom jobbet så dom slapp jag plocka.

torsdag 29 september 2016

Repris

A Treatise on the Importance of Smoke 

Positive ground depends on proper circuit functioning, which is the transmission of negative ions by retention of the visible spectral manifestation known as "smoke". Smoke is the thing that makes electrical circuits work. We know this to be true because every time one lets the smoke out of an electrical circuit, it stops working. This can be verified repeatedly through empirical testing.

For example, if one places a copper bar across the terminals of a battery, prodigious quantities of smoke are liberated and the battery shortly ceases to function. In addition, if one observes smoke escaping from an electrical component such as a Lucas voltage regulator, it will also be observed
that the component no longer functions. The logic is elementary and inescapable!

The function of the wiring harness is to conduct the smoke from one device to another. When the wiring springs a leak and lets all the smoke out of  the system, nothing works afterward.

Starter motors were considered unsuitable for British motorcycles for some time largely because they consumed large quantities of smoke, requiring very unsightly large wires.

It has been reported that Lucas electrical components are possibly more prone to electrical leakage than their Bosch, Japanese or American counterparts. Experts point out that this is because Lucas is British, and all things British leak. British engines leak oil, British shock absorbers, hydraulic forks and disk brake systems leak fluid, British tires leak air and British Intelligence leaks national defense secrets. Therefore, it follows that British electrical systems must leak smoke. Once again, the logic is clear and inescapable.

In conclusion, the basic concept of transmission of  electrical energy in the form of smoke provides a logical explanation of the mysteries of electrical components - especially British units  manufactured by Joseph Lucas, Ltd.

- "A gentleman does not motor about after dark."
Joseph Lucas (1842 - 1903)



Lucas Service part 530 433.
Includded are filter and hose for connecting to fuse box.

lördag 24 september 2016

Den lever

Åtminstone så startar den, med nya motorn, och för oljud. Lite väl mycket motorljud kan man ju tycka men det låter inte lika illa i verkligheten.



Återstående punkter att fixa : Edit
- fäste för tutan: Fixat
- läckaget i avgasrörsskarven. Fixat
- varvräknaren. Fixat, kopplat till tändspole.
- blinkers, som nu av någon anledning slutat fungera. Fixat, bytt till original relä. Dessutom bytt spänningsregulator till original 

Justera förgasare: Kolla flottörnivåer, höja nålarna och plugga etta hålet i trottlarna. Kolla kamkedjespänning.


Notera att numera har vi oljekylare samt slip-on med icke godkänt besiktnings dB.

Med lite högre ljudnivå får man känslan att det går fortare än det gör. Kanske därför HD-åkarna med få undantag kör med raka rör eller megafoner. Eller så är det för att bilisterna skall höra att här kommer det en motorcykel.

torsdag 22 september 2016

Nørsk

Nu får jag öva norska. Fick inte tag på boken på svenska. (tror i alla fall att den även skall finnas på svenska). Eftersom det är en bok så är den då gissningsvis skriven på bokmål!?

Jag lyckades tolka titeln utan alltför stora problem.

Bläddrade som snabbast igenom boken och speciellt en av bilderna drog blicken till sig.


Bör ju vara ren uppvisningskörning eller körde dom verkligen utan vare sig handskar eller ansiktsskydd i grussprut?

onsdag 21 september 2016

Vacuum

Rent förunderligt att en GS500F ens startar. Nedastående ungefärligt hur det såg ut. Saknas ca 8st  slangar på den bilden plus att "canister" inte fanns med i det paket jag köpte.



Efter att jag var klar såg det ut såhär, ungefär.


Fortfarande slangar men avsevärt bättre.


måndag 19 september 2016

Progress

Under gårdagen lyckades jag fördela lite tid på GS500E:n. (efter Biltema, Ica Maxi och en misslyckad session med hunden i svampskogen.)



Bytte tändplattan till den äldre med två givare vilket återigen medförde de-/montering av luftburken.

Preparerade det rostiga avgasröret med Biltemas rostätare. Få se om färgen fäster på underlaget och ifall den sitter kvar.


Skall spraya på hotpaint ikväll.

Tillverkade ytterligare några vajernipplar, storlek 6x6


Kom även ihåg att fylla på olja, under överinseende av hunden.


Hittade inga lämpliga mått så jag lånade fruns litermått. Hoppas hon diskar det innan hon anväder det i matlagningen.

lördag 17 september 2016

Elektriskt


Nu har det blivit dags att välja färdväg vad gäller elsystemet.
Byta ut det som inte passar att ansluta till den gamla kabelstammen eller modifiera.

Skrotnissen jag köpte motorn av rekommenderade mig att köpa en GS500E för att förenkla bytet. Kompisen Skrotbaronen avrådde bestämt från anpassning och rekommenderade byte av eldelar och förgasare från den gamla motorn.

Det får bli en kombination...






  1. Anslutningen från nya generator passade inte med de befintliga bullet-kontakterna men kontakten är samma som på regulatorn. Drar man om ledningarna så kan man eliminera den "felande länken" - fixat.
  2. Övrigt som skiljer är tre i stället ett elsnöre från neutralswitchen. Här kan jag välja att strunta i de två nya - fixat. Eller ansluta till nya elektronikboxen - ifall jag byter.
  3. Ifall jag byter tändplatta behöver jag inte byta elektronikbox. Jag misstänker att det nog kunde gå att bygla den bruna och gulgröna kabeln och använda nya tändplattan med en givare. Skall provmäta lite
  4. Byter jag elektronikbox så kan jag ansluta förgasarnas trottelpositionsgivare.MEN då måste jag klippa kabelhärvorna  och skarva in den nya elektronikboxens kontakt.
  5. Byter jag elektronibox kan jag koppla in solenoiden på förgasaren vars funktion är oklar.
  6. Vi besiktning av förgasarna visade sig nya förgasarna vara 34mm mot dom gamla på 33mm vilket ju kan vara en fördel. Men dom gamla är i stället utrustade med Dynojet Kit, Stage 3, vilket ju även det kan vara en fördel.

  7. Skall jag använda nya förgasarna kommer jag att reducera antalet slangar. Enkelt vore det att använd gamla förgasarna och befintliga elektronikboxen :)
     
  8. Oklart var den elektriska varvräknaren skall anslutas...
 Får se hur detta slutar.

/Edit
Enerverande! Valde de nyare förgasarna är lite rädd att de inte kommer att fungera med vacuumkranen. Har nu tillverkat ny gasvajer, 3ggr, inklusive svarvat nya nipplar. Luftburken kämpade jag med hur länge som helst tills jag tog den nyare med fräscha gummin och bättre passform. Luftburken har jag monterat 5ggr