torsdag 29 november 2018

Ny på jobbet

Trots flera varningssignaler från medbilister backade han och körde fram i omgångar tills skylten låg vågrät och bilen var parkerad brevid.

lördag 24 november 2018

Vägilska

På väg till Västeråsmarknden idag låg jag i kö i vänsterfilen. Efter påfarten från Tensta dök det upp en bil i bakspegen som lade sig så nära att fronten inte syntes, ca 2m, och började blinka frenetiskt.

Bilar framför mig och på sidan. Bilen framför bromsar och jag bromsar och håller andan. Ser att det vinglar till betänkligt i backspegeln. När jag väl får rum på sidan och kan släppa förbi, kör den svartmuskige tenstaiten upp på sidan och  gör obscena gester varvid jag kontrar.
Helt plötsligt vekar han inte så bråttomt längre utan försöker upprepade gånger preja mig i diket...

Sådana ggr önskar man att man haft en sådan där tillbehörsbackspegel som filmar framåt och bakåt.

Marknaden då. Fanns inte så mycket jag fick habegär till men jag kunde inte hålla mig från att köpa ytterligare en till 18" DID WM1a med 36 hål. Cerianigaffeln med dåliga rör klarade jag mig ifrån.

Även denna DID kommer från en Yamaha TD1.


Ja, och så några vändskär 28tpi samt inner och ytter BSW.

Ett litet gjutjärnsstrykjärn till fruns samling, eller är det jag som är samlaren?

Edit.
Putsade rostigt strykjärn med spissvärta. Förundeligt effektiv mot (yt)rost. Undrar vad den innehåller.


Lilla längst till höger i främre raden blev som det mittersta efter puts med spissvärta.

lördag 17 november 2018

Guld i mund

Steg upp som en vanlig arbetsdag, begärde lämning och hämtning.

Utgick från Gammelström i Tyresö.


Siktade mot Tyresta by, längs Sörmlandsleden.


Första delen fram till parkeringen vid i slutet av Bondevägen vid Högdalen kändes mest som en lång uppförsbacke.



En halv kilometer efter det, när det planade ut efter en brant stigning uppför närapå naket berg, tappade jag fokus och halkade på det fuktiga berget.

Med hjälp av tur och skicklighet och en "kraftig benstomme" rullade jag undan som en kampsports-Sensei och klarade mig undan med endast ett ömmande knä och kantstött ego.

Fick mig att fundera ifall jag ska börja ha med mig en en liten ryggsäck med nödvändigheter på mina vandringar. Bara utifall..

Nästan halvvägs.


Undrar hur bävern tänkte här. Eller ifall det var två som hjälptes åt.


För tankarna till bilder från träsken i sydstaterna. 


Väl framme tänkte jag mig en stor het kaffemugg, men tji fick jag.  Personalen jobbade i snigelfart så jag gav upp.


Kollade lite på data i telefonen under tiden jag väntade på hämtningen.


Tyvärr visade det sig att hämtaren inte prioriterade samma som mig, mig. Jag började frysa och beslöt gå till mötes. Det blev lite fler steg på mätaren...


Ytterligare 5km

söndag 11 november 2018

Steg

Ett försumbart steg för mänskligheten men ett stort steg för grogg.

I dubbel bemärkelse.

Har skjutit det framför mig så länge att det kan bli problem att bli klar innan frosten.

Steg för steg:

Borra hål.


Fetta in kilarna, placer dom i borrhålen och ta fram släggan jag hittade och renoverade.


Slå kilarna "i botten"


Plocka bort de losspäckta bitarna.


Upprepa.

Husmorstips

Hittade den eloxerade "crash protektor" som inte skyddade mot krash och lossade från styrändan när jag lade omkull yxan.

Tänkte jag skulle testa aveloxera med Mr Muscle ugnsrengörare.


I med prylen i en halvtimme, trekvart. 


Kunde nog ha varit mera noggran/försiktig  ifall det varit någon pryl jag varit rädd om.


Gick loss med roterande stålborste bara för att se att all eloxering var borta. Därav den grova ytan.


Tror inte det varit så lyckat ifall det varit järn inblandat. Som t.ex. sprinten i en AN-koppling.

På tal om järn. Nu ska jag läsa på lite om rostskydd: http://www.raa.se/publicerat/9789172094604.pdf

EDIT
Kanske skulle testa att "invertera" ovanståen process!?

lördag 10 november 2018

Uppe med tuppen

Undrar vad det kan bero på att jag, på en lördag, vaknar 30min tidigare än klockan skulle ha ringt en vardag.

Hunden och jag fick vänta på gryningen varefter vi åkte till Lida.


Jag valde den gröna slingan som såg lämpligt lång ut.


Det var ingen naturslinga som jag brukar välja utan var mera som en välpreparerad skogsväg. Fick se efter hela tiden så att jag inte fick något cykelstyre i bakhuvudet.


En bit in såg jag vad som kan ha varit ett kassadkåp. Det jag kom att tänk på var Tumba Tarzan. Men kassaskåp höll han väl inte på med. 

Halvvägs sprang en älg över vägen och ställde sig 30m bort och tittade på oss. Hunden som brukar skälla på allt och alla, till och med på statyer av älgar stod helt förstummad. Tyvärr hann jag inte få upp mobilen innan älgen drog iväg.

Såg även ett gäng som verkade leka följa John. Ca 30 pers som sprang med 3m mellanrum och tittade i varsin karta.

söndag 4 november 2018

Söndag

Tog en promenad med hunden på Huddingeleden genom Orlångens naturreservat.



Innan jag somnade på soffan kollade jag hur däckshotellet lyckats med vinterdäcken Det är ju inte imponerande direkt.

50% högre lufttryck på vänster sida...

Nu ska jag försöka limma om plastkåpan till pelarborren med epoxi. Förra försöket med biltemas superlim med aktivator lyckades inte. Undrar vad det är för en fet och hård plast det här?


Kanske den går att smälta ihop?

EDIT
Blev inget limmande. Hamnade på sidospår. Färdigställde lilla avrostnings-/galvaniseringslikriktaren med lite andra komponenter. Automatsäkring har visat sig fördelaktigt att ha.


lördag 3 november 2018

Slipavått

Pysslade lite med pelarborrmaskinsdelarna. Såg att lackeringen av en av delarna hade misslyckats. Lacken hade krackelerat av klarlacken.  Gör om gör rätt.

När man slipar så finns det mycket tid att funderade på diverse pryttlar jag har liggande. Jag fick en halvdan slipsten av en kollega för någon månad sedan och nu föll allt på plats. Delarna förvandlades i min fantasi till en motoriserad slipsten.

Motorn jag ansåg att jag behövde bättre än min far, för några år sedan.

 0,25kW, 1300rpm, 3-fas

Stativet från varmvattenberedaren som donerade tanken till BBQ-smokern, får några somrar sedan.



360mm slipstenen jag fick av min kollega



Lagerbockarna jag hittade på skroten.


Eftersom jag inte haft någon uppfattning om hur fort en sådan slipsten skall rotera så utgick jag från en TORMEK T-4 som har 200mm slipskiva och 120rpm.

X = 120*200/360 = 66,6rpm. Alltså behovet för att åstadkomma motsvarande periferihastighet.

Med en motor med 1300rpm måste jag då åstadkomma en utväxling 1300:67. Alltså med den lilla 35mm remskivan på motor skulle jag behöva en remskiva 680mm på slipstenen och det är ju inte genomförbart. Tror bestämt att att fader provat använda motorn för samma ändamål och insåg att det inte fungerade och just därför låg den bland hans "bra-o-ha-grejer".

En mellanaxel känns ju överkomplicerat, ifall jag inte använder den som blir över ifall jag modifierar svarven. Då kan jag iofs ta hela motorpaketet med frekvensomformare o allt.

Letar nog vidare i gömmorna, jag vet att det skall finnas två snäckväxlar som var tänkta till ett annat projekt. Kanske en av dom kunde kanske användas? Den dagen jag snubblar över en av snäckväxlarna eller en motor med avsevärt lägre varvtal så kan projektet avancera. Tills dess inriktar jag mig på att bli klar med något av dom många pågående projekten.

Har även en JAP 600cc sidventilare liggande som väntar på sitt projekt. Undrar vad en sådan har för tomgångsvarvtal... 😀

torsdag 1 november 2018

Guläsch

Efter jobbet inhandlades en ny, begagnad, elmotor till svarven. Mer om det projektet i senare inlägg.

Sen testade jag att klarlacka ett litet skruvstycke som penselmålats med Pansarol. Det blev inte sämre av det. Klarlackar nog delarna till pelarborren.

Snidade ihop en lyftanordning, till kanoten, med krokar å block å remmar. För vinterförvaringen.

Dammsög lite. Familjen kommer hem i från höstlovsresa morgon bitti.

Fortsatte att riva bastupanel och såga den i portionsbitar. Blev lite hungrig och satte en burk Gulash att puttra på spisen. Gick för att "bara" såga lite mera panel.

Men äsch vad det höll på att gå på tok med gulaschen.