onsdag 30 september 2020

Plastiskt

Idag när jag tog en snabb "konsultlunch", på vägen från Västerås, reflekterade jag än en gång om hur man lyckats försämra och fördyra saker med hänvisning till "plast i havet".

Man riktar in sig på vissa saker och skiter i andra visar bara att det är något systemfel. Sugrör och plastpåsar är farliga för haven (och för barnen). Märkligt att det är platspåsarna i matbutiken som är farligaste varianten. Soppåsarna av plast verkar inte fördyras i samma grad.

Att man blundar för t.ex. konstgräs och klädprodukter av plast (fleece och dylikt) är ju märkligt. (men man kan ju inte ta bort konstgjorda produkter eftersom päls och vissa andra naturmaterial är uteslutet för djuren är ju så gulliga).

 
Sugröret är tydligen farligare än locket eftersom det är bytt till äckligt papperssurogat. Än äckligare är ju Shell som bytte locket på kaffemuggarna till papperslock. Där stannar jag inte ens längre. Äckligast är pappret runt portionssnuset men det är nu länge sedan jag snusade (och då mestadels lössnus).

Tror jag skall börja ta med mig en porslinsmugg att fylla på kaffet i, i de fall när jag köper kaffe på macken. Kaffet på fd Statoil är ju för den delen odrickbart så det blir bäst att ta med sig en 12V kaffekokare i bilen. 
 
Jag fick förresten en dubbelväggad porslinsmugg med lock av gummi, av dottern, för att ha just i bilen. Undrar vart den tagit vägen.

tisdag 22 september 2020

Gratis, grattis!

Eftersom jag lever lite "compact living" så har jag nu blivit tvungen att göra mig av med gammalt skräp för att göra plats för nytt.

Hade samlat på mig några omgångar däck på fälg jag nu ställde ute vid gatan. 

Först en omgång sommardäck till Peugeot skåpbil. Dom tog tvåveckor att bli av med.

Sedan var det en omgång vinterdäck till BMW. Där var alufälgarna dåliga. Det tog två dygn innan dom försvann.

Idag hade turen kommit till en uppsättning sommardäck passande till Audi. Jag hade försökt sälja dem utan framgång. Nu bjöd jag först ut dom gratis bland kollegor och bekanta. Ingen nappade så ut till vägen med dom med.

Nu tog det två timmar innan även dom var borta.

måndag 21 september 2020

Amatör

Rotade runt bland mina gamla grejor och hittade en burk jag byggde i 16-årsåldern när radioamatörintresset var på topp.


Skulle ju ha varit bra idé att lägga en ritning inne i lådan så man hade haft lite mera information om spänningsmatning och tänkt funktion generellt.


Så mycket vet jag att det är en mottagare för 80-metersbandet (3,5-3,8MHz). 

Volym och strömbrytare är märkta med funktion. Frekvensväljare och högtalarutgång kan jag identifiera. Sen är det lite oklart vad ett par av rattarna har för funktion (gissar på brusreducering och finjustering av frekvens)

Skall nog ta och köpa eller bygga en discone-antenn och prova mottagaren.

Edit.
Discone för 80m blir för stor och trådantenn blir för lång, får hitta annan lösning.
Kollade på IC-kretsarna och 10V är max för den som tål mindre. Utan ritning vet jag inte ifall det finns någon inbyggd spänningsdelning så jag tar den spänningsadapter på 9,5V jag hittade i skrotlådan och provar med den.

lördag 12 september 2020

VTVM

Häromdagen införskaffades en Kyoritsu Vacuum Tube Voltmeter.


Som i många fall med dom gamla mätinstrumenten så saknas (DC) mätproben. Detta kan oftast enkelt åtgärdas i de fall där telejack används (ex. Heathkit IM-11. Men i detta fall är kontaktdoner ett jag inte sett tidigare. En Switchcraft 2501MP mikrofonkontakt. Nu behöver jag en Switchcraft 2501F till proben.

Det vore kanske bättre att modifiera den och ersätta alla kontakterna med moderna grejor lika det jag gjorde med Heathkit:en. Men denna är mekaniskt i så fint skicka att det bär emot att modifiera den.

Att hitta någon manual för just denna modell verkar svårt men av utseendet kan man dra slutsatsen att den, i stort sett, är en kopia av Heathkit IM-11, eller är det tvårtom. Förmodligen är båda två kopior av något annat instrument. Kollar man i kretsschemat på en senare variant, K-142,  ser man att innehållet i DC proben är det samma som i Heathkit's probe. Ett 1Mohm motstånd i serie för DC mätning.

torsdag 3 september 2020

Jusst så

Idag kom svaret från PostNord, det var som förväntat men frustrerande så jag skickade ett elakt svar. Alltså dom godkänner att dom tagit emot paketet och slarvat bort det men tycker att det får jag reda ut med säljaren. Att det är NAP, dvs Någon Annans Problem.

Jag är inte ensam och mina synunkter på deras service. Krävs bara en enkel sökning på internet.

Ger mig fan på att hade jag betalt en försäkring för paketet så hade det kostat lika mycket som innehållet. PostNord hade tagit ut en högre kostnad och fortfarande hänvisat mig till att reklamera hos säljaren 

Frågan är nu ifall någon inom PostNord lever bra på att stjäla paket och sälja innehållet på Tradera


Tack för din reklamation.
Vi har sökt men har tyvärr inte lyckats lokalisera försändelsen.

Avsändaren har valt att skicka din försändelse som ett 1:a-klassbrev vilket är en oförsäkrad tjänst.
Enskilda brev, som i det här fallet, har vi inte möjlighet att följa i vår hantering då de inte är spårbara och vi ger ingen ekonomisk ersättning till dig som mottagare vid förlust, skada, retur eller försening.

Det nummer din försändelse fått är enbart ett underlag för att din försändelse förtullats och det går inte att spåra på detta.

Om din försändelse av någon anledning inte kommer fram till dig som tänkt ber vi dig att kontakta avsändaren och reklamera detta till dem. Enligt produktvillkoren är det avsändaren som är berättigad till eventuell ersättning genom en reklamation till sin transportör i avsändarlandet. Detta gäller oavsett i vilket land ett fel har inträffat.

Den administrativa avgiften tas ut för täcka in våra kostnader för tulldeklarationen och återbetalas inte.
Momsen kan endast återbetalas genom en överklagan hos Tullverket om en försändelse har returnerats till avsändaren.
Importavgift och moms betalar kunden för att få importera försändelsen över den svenska gränsen.

Har du frågor är du välkommen att kontakta oss.

Vi önskar dig en trevlig dag.

Med vänlig hälsning

PostNord Reklamationer