måndag 18 november 2024

Ett dygn

Efter ett dygn i mirakelvätskan ser det värre ut än när jag började. Som om jag penslat med b-temas rostkonverterare, helsvart. Snabb är inte processen, oavsett att det står så på dunken.


Provar ett dygn till och blir det inte radikal förbättring så åker delarna i Hessa-bad.

Kan hända att processen kräver mer värme? Hade inte slagit på elradiatorn i rummet ännu.

Doppvärmare, kan det fungera eller äter vätskan upp den? Kanske doppvärmare i glasburk med vatten, stående i plastbaljan. 

Påverkas rostfritt av Evapo-rust?

Kan vätskan användas för någon sorts syrafri parkerisering? Minnesnotering : skaffa järnklorid o testa "rostblånering". Var köper man järnklorid? På apoteket som man gjorde i Finland, i ungdomen?
 
/EDIT 2024-11-22
Ett dygn till gjorde ingen skillnad. Inte heller två dygn i Hessa, va f...n  är detta för metall och beläggning. Skapades beläggningen av Evapo-rust? Kanske roterande stålborste biter. Om inte så finns ju alltid slipduk och svarv.
EDIT/

söndag 17 november 2024

Rostproffs

Ska avrosta styrlagren till Monarken för att se ifall någon del går att återanvända. Som omväxling skall jag nu testa (nästan) alla Youtube:rs favorit, Evapo-rust.


Och var hittade jag det medlet, jo hos min huvudleverantör av avrostningsmedel, Ö&B.

Dock är Evapo-rust mer än dubbelt dyrare än Hessa och mycket dyrare än citronsyra så det skall nog vara något i hästväg ifall ja köper någon mer dunk av undermedlet.

Fortsatte med Monarken och provade olika  placeringar av motorn inför tillverkning av motorplåtar. Skulle gärna ha sänkt motorn en aning men då blir det svårt att montera någon magnet pga kollision med ramröret.


Jämför man med original där motorn nästan släpar i marken så kunde man kanske montera den lägre o längre fram. Men snyggt ser det ju inte ut.


lördag 16 november 2024

Kommer funka

Provmonterade Husqvarna(?) oljetanken och det bör fungera även om den kom lite lägre än orginal. Eventuell bakskärm behöver dock monteras med distanser. 

Undrar vilken typ av tanklock det ska vara till locket till oljetanken? Det finns inget som indikerar någon typ av "vridfunktion".


Kom på att jag hade en 3-vxl Albion låda jag köpt för många år sedan. Verkar kunna fungera, det med, bara jag hittar ett par UNC av grövre dimension att montera den med.


torsdag 14 november 2024

Vinterhjulkul

Så var jag där då igen, in i däcksdjungeln. Försöker nu hitta dubbade däck på fälg till husbilen. Med fördel mindre begagnade men annars nya.

Surfade in på en hjulnasarsida på internet och märkligt nog hittade jag bara 3 modeller dubbat när jag sökte efter däck. Inga av nedanstående däck gick att välja i kompletta "hjulpaket".

Tittar man mera noggrant på hastighetsindex ligger det N märkta i gränslandet. Inte för att jag brukar åka speciellt fort men max 140km/h är ju inte mycket. 

Tittade vidare på belastningsindex och då skulle det kunna fungera även med 115 (= max 1215kg) ifall man räknar att totalvikten 3650kg skulle fördela sig jämt på alla hjul (=> 912,5kg)

Alltså något av Nokian Hakkapelitta däcken då, förmodligen det billigare C4.

Men det verkar som om det inte är populärt att sälja plåtfälgar och jag som tycker att aluminium inte är optimalt på vintern. Eller ju, så länge dom är oskadda och välskötta.

På begagnatmarknaden finns det ju massvis med däck på fälg men oftast är det fel bultmönster för min husbil. Eller så är det inte rätt ET men framför allt erbjuds ofta gamla däck som faller för åldersstrecket.

/EDIT 2024-11-23
Det blir inte alltid som man tänkt sig, speciellt inte när fredagsölen biter, i kylan. Nu blev det både odubbat och lite smalare, 215 isf 225, med en DOT från 2422. Det får helt enkelt duga för i vinter.

Lite småkul, när jag hyrde släp på Statoil. Dom utlovade "fria mil" i hyran :) :)

Okul var att jag pga hjulhämtningen missade två bra_å_ha auktioner till Monarkbygget, den en verkligt något som jag inte vet hur jag ska få tag i.
EDIT/

onsdag 13 november 2024

Däckad

Hade tänkt köpa ett Mitas H01 eller H02 som bakdäck till Monarken men fick ett infall o köpte ett gammalt Trelleborg Trial i stället. Spelar ingen större roll vad det sitter på något som kanske aldrig kommer att rulla mer än ett par meter, om ens det...

Har minne av att jag, i moppeåldern, var med och krängde på ett likadant trialdäck på en moppefälg och att det krävdes två 15åringar och en massa skruvmejslar. Hoppas det går enklare här.


Förmodar att rotationsriktningen är medurs som däcket står.

lördag 9 november 2024

9/11

Andra begravningen på 4 månader, nu är jag föräldralös.

Inte morbid, foto på blommorna på köksbordet i föräldrahemmet.