I stället för att åka 5 - 6 timmar i bil för att titta på Classic Racing så beslöt jag att fira min födelsedag genom att traktera mig men en okänd Brandy, med en Konjak i backup, för säkerhets skull.
Hade Jaloviina funnits på monopolets hyllor hade detta osäkerhetsmoment aldrig uppstått.
Har jag lite flyt blir det ett par timmar vid svarven också, senare.
lördag 31 augusti 2013
onsdag 28 augusti 2013
Bytesfest
Mediagranskaren hittade en ny artikel att fundera över:
Ligan festade upp bytet på Stureplan
http://www.metro.se/stockholm/ligan-festade-upp-bytet-pa-stureplan/EVHmhB!ZZsNAyKHhFc/
Själva brottet är ju solklart men det är speciellt två meningar som inte matchar.
- "Först festade de på krogarna kring Stureplan".
- "Eftersom samtliga var minderåriga dömdes de till ungdomsvård"
Hur faan kan man, för det första råna folk och för det andra sedan festa upp rånbytet på krogarna vi Stureplan om man samtidigt är minderårig? Kanske de kan skylla ifrån på krogarna eftersom de blev insläppta?
Som grädde på moset:
– "Ingen av dem hade några större legala inkomster".
Det socialen bidrar med är kanske den inte så stora legala inkomst man syftar på?
Det ser mörk ut, även på bilden i artikeln...
Ligan festade upp bytet på Stureplan
http://www.metro.se/stockholm/ligan-festade-upp-bytet-pa-stureplan/EVHmhB!ZZsNAyKHhFc/
Själva brottet är ju solklart men det är speciellt två meningar som inte matchar.
- "Först festade de på krogarna kring Stureplan".
- "Eftersom samtliga var minderåriga dömdes de till ungdomsvård"
Hur faan kan man, för det första råna folk och för det andra sedan festa upp rånbytet på krogarna vi Stureplan om man samtidigt är minderårig? Kanske de kan skylla ifrån på krogarna eftersom de blev insläppta?
Som grädde på moset:
– "Ingen av dem hade några större legala inkomster".
Det socialen bidrar med är kanske den inte så stora legala inkomst man syftar på?
Det ser mörk ut, även på bilden i artikeln...
Experiment
Som synes experimenterar jag med layouter och färger.
Någon designer är jag inte, heller.
Bara att bita ihop och acceptera
Så småning om blir det väl något som inte ser för djävligt ut
Någon designer är jag inte, heller.
Bara att bita ihop och acceptera
Så småning om blir det väl något som inte ser för djävligt ut
måndag 19 augusti 2013
Hjulafton
I kväll byttes äntligen framhjulet på trotjänaren.
Vill det sig så blir det flera turer än i höst.
Före och efter, Triumph vs. Norton.
Tror mig veta att båda naven är från 1968 och att det vänstra har bättre bromsverkan.
Detta kompenserar det högra genom att vara mycket snyggare.
Vill det sig så blir det flera turer än i höst.
Före och efter, Triumph vs. Norton.
Tror mig veta att båda naven är från 1968 och att det vänstra har bättre bromsverkan.
Detta kompenserar det högra genom att vara mycket snyggare.
fredag 16 augusti 2013
Statistik
Mediagranskaren snubblade över en notis som på något plan irriterar han.
Först, blänkaren på första sidan: "Lyxbilsägare är otrevligast i trafiken". Innan man ens hinner uppfatta att den avbildade bilen är en BMW så slås man av tanken. Vad definierar en lyxbil är det prestanda, utseende, en specifik ekonomisk gräns? Kanske "lyx" är relativt till den undersökande partens ekonomiska status och/eller premisser vad gäller automobiler?
Attackpaddan på företaget brevid brukade gorma om "nu har dom parkerat fel med en av sina Lyx-Audisar" igen, när någon av killarna på jobbet, eller valfri besökare med Audi råkat parkera på hennes plats. Kan det luta åt att tysktillverkade bilar, oavsett snikvariant, i proletarets ögon uppfattas som lyxbil? Är det en sketen Volvo, i högsta prisklass, så är det fortfarande bara en sketen Volvo och ingen lyxbil!?
Sen kommer man till huvudnumret där man konstaterar att det är Bevisat att: "BMW-förare är största rötäggen i trafiken". Eftersom granskaren för närvarande faller in under den kategorin "BMW-förare" så läses artikeln i jakt på bevisningen och hur undersökningen utförts. Speciellt med tanke på att han själv kör lika fort och aggressivt med pondus oavsett fordon och fabrikat på det han framför: Cykel, motorcykel eller bil men fortfarande inte kan se sig själv som något rötägg.
Möjligtvis kan han emellanåt uttrycka åsikter om att vissa trafikanter saknar trafikvett och är farthinder och borde åka kommunalt... Emellanåt träffar han på sådan som kör så långsamt att han är rädd att de färdas bakåt i tiden.
Man kan bara konstatera att, undersökningen konstaterar att BMW-förare är värst av de aggressiva lyxbilsförarna. Bevisning saknas fullständigt! Hoppeligen finns det mera kött på benen i den fullständiga undersökningen, ifall nu inte detta var det hela eftersom källhänvisning saknas.
Granskaren gjorde en sökning på internet och hittade en lika svammlig engelsk undersökning i Daily Mail. Ifall man läser procenterna så är det också svårt att förstå hur BMW hamnade överst.
Åter till ursprungsartikeln så kan man konstatera att av 152 bilar (vilket knappast kan ge en tillräcklig statistisk noggrannhet) så stannade inte alla bilar som klassades som dyra. Teoretiserar vi och uppskattar att så många som 25% klassades som dyra bilar och av dem så stannade inte uppskattningsvis då så många som 30%. Då har vi ett underlag på 11,4 bilar. Rimligen skulle man ju utgående från urvalet av lyxbilar kunna anta att max 3 av dessa var en BMW och då skulle de utgjort 26% av "syndarna" vilket ju kan konstateras var flest ifall det t.ex. bara var max 2st av annat fabrikat som inte stannade.
Sen har vi fyrvägskorsningen, där nämns inte vare sig lyxbil eller BMW i artikeln, utan Toyota Prius och den anser inte granskaren heller vara någon lyxbil utan bara ful. Vi frågade grannföretagaren som köpt en dylik som företagsbil, om den gick bra och han var nöjd. Han svarade: "Har du inte hört när jag startar den och den går på tomgång? Den låter - Homo-Homo-Homo"
Först, blänkaren på första sidan: "Lyxbilsägare är otrevligast i trafiken". Innan man ens hinner uppfatta att den avbildade bilen är en BMW så slås man av tanken. Vad definierar en lyxbil är det prestanda, utseende, en specifik ekonomisk gräns? Kanske "lyx" är relativt till den undersökande partens ekonomiska status och/eller premisser vad gäller automobiler?
Sen kommer man till huvudnumret där man konstaterar att det är Bevisat att: "BMW-förare är största rötäggen i trafiken". Eftersom granskaren för närvarande faller in under den kategorin "BMW-förare" så läses artikeln i jakt på bevisningen och hur undersökningen utförts. Speciellt med tanke på att han själv kör lika fort och aggressivt med pondus oavsett fordon och fabrikat på det han framför: Cykel, motorcykel eller bil men fortfarande inte kan se sig själv som något rötägg.
Möjligtvis kan han emellanåt uttrycka åsikter om att vissa trafikanter saknar trafikvett och är farthinder och borde åka kommunalt... Emellanåt träffar han på sådan som kör så långsamt att han är rädd att de färdas bakåt i tiden.
Man kan bara konstatera att, undersökningen konstaterar att BMW-förare är värst av de aggressiva lyxbilsförarna. Bevisning saknas fullständigt! Hoppeligen finns det mera kött på benen i den fullständiga undersökningen, ifall nu inte detta var det hela eftersom källhänvisning saknas.
Granskaren gjorde en sökning på internet och hittade en lika svammlig engelsk undersökning i Daily Mail. Ifall man läser procenterna så är det också svårt att förstå hur BMW hamnade överst.
Åter till ursprungsartikeln så kan man konstatera att av 152 bilar (vilket knappast kan ge en tillräcklig statistisk noggrannhet) så stannade inte alla bilar som klassades som dyra. Teoretiserar vi och uppskattar att så många som 25% klassades som dyra bilar och av dem så stannade inte uppskattningsvis då så många som 30%. Då har vi ett underlag på 11,4 bilar. Rimligen skulle man ju utgående från urvalet av lyxbilar kunna anta att max 3 av dessa var en BMW och då skulle de utgjort 26% av "syndarna" vilket ju kan konstateras var flest ifall det t.ex. bara var max 2st av annat fabrikat som inte stannade.
Sen har vi fyrvägskorsningen, där nämns inte vare sig lyxbil eller BMW i artikeln, utan Toyota Prius och den anser inte granskaren heller vara någon lyxbil utan bara ful. Vi frågade grannföretagaren som köpt en dylik som företagsbil, om den gick bra och han var nöjd. Han svarade: "Har du inte hört när jag startar den och den går på tomgång? Den låter - Homo-Homo-Homo"
torsdag 15 augusti 2013
Nöjd
Så äntligen dök paketet med bromsförstyvningskit:et från England upp. Dock såg paketet illavarslande ut...
Turligen fanns allt innehåll kvar, även de tre extra brickor dom lurade på mig. Hittar ingen plats för dem!?
Lyckades montera alla andra delar, även bromsbackarna från Ferodo. Märkligt nog måste man brotcha hålen i bromsbackarna för att de skulle passa. Dvs hålen var koniska. Förmodligen är skräpet gjort på någon bakgård i Turkiet .
Turligen fanns allt innehåll kvar, även de tre extra brickor dom lurade på mig. Hittar ingen plats för dem!?
Lyckades montera alla andra delar, även bromsbackarna från Ferodo. Märkligt nog måste man brotcha hålen i bromsbackarna för att de skulle passa. Dvs hålen var koniska. Förmodligen är skräpet gjort på någon bakgård i Turkiet .
Gängslagning
Eller närmare sagt slå gänga, eller mera exakt att svarva en gänga.
Trodde inte att man skulle behöva vara någon raketforskare för att göra sånt, och det behövde man inte heller. Dock kan jag villigt erkänna att lite darrigt gick det ju, men att jag lärde mig en hel del, som t.ex. att resultatet till 50% (i mitt fall) beror på utrustningen... i övrigt gäller det bara att tänka rätt från början.
Provbiten gav mersmak ock lärdom, den slutliga produkten blir av lagerbrons.
Avgasmutter till JAP 350.
Trodde inte att man skulle behöva vara någon raketforskare för att göra sånt, och det behövde man inte heller. Dock kan jag villigt erkänna att lite darrigt gick det ju, men att jag lärde mig en hel del, som t.ex. att resultatet till 50% (i mitt fall) beror på utrustningen... i övrigt gäller det bara att tänka rätt från början.
Provbiten gav mersmak ock lärdom, den slutliga produkten blir av lagerbrons.
Avgasmutter till JAP 350.
söndag 11 augusti 2013
Önskar tips
Nu tycker jag att jag behöver vidga vyerna i bloggosfären. Men hur ska jag hitta nya fräscha bloggare som skiver om sånt som intresserar och roar mig?
Det finns ju hur många bloggare som helst men i motsats till andra internetsökningar så finns inga bra sökkriterier. Alltså, tips om fyndiga och motorrelareade bloggar mottages med tacksamhet.
Som referens för smak när det gäller annat än direkta MC intressen så rekommenderar jag bittterpittten.blogspot.com
Av de bloggar ja hitintills hittat, som har kvaliteer, så verkar ja trivas bäst innåt landet. Dalarna skulle tydligen passa mig, frågan är ifall jag skulle passa i Dalarna?
Gamla fotspår
Känns som jag inte kommer någon vart. Har nu samlat gamla bultar, i två dagar, ur diverse lådor för att göra en zinktrummling i Trångsund. Hittar bara mer, verkar finnas hur mycket som helst.
Hittade diverse nav i en "fyndlåda" jag fick med vid ett motorköp. Hade jag hört till slitoslänggenerationen, kanske född med spelkonsol i händerna, hade naven gått direkt till kommunala återvinningen.
Nu ska jag göra ett försök med lokal återvinning, mest för att det går. Erkänner villigt att det går in under kategorin MOP.
Appropå ärtsoppa så blev jag bjuden på muslimskt bröllop i England. I inbjudan fanns en fras som jag inte vet hur jag skall tolka. "No boxed gifts". Alltså, är man då rädd att lådor kan smälla eller är det ett fint sätt att begära pengar i stället för oönskade "hyllvärmare"?
Undrar ifall dom serverar sprit? Förmodligen inte, för syns skull. Killen ifråga är i alla fall, bevisligen, inte bokstavstrogen när det gäller dryckesval
Nu kom ja att tänka på när jag och arbetspolare hamnade på privat fest i Nice med en massa muslimer. Goggvirke fanns inte, kunde ha varit i ryssland. Inte bra med ren vodka... inte för mig iaf. Hände saker efteråt som kunde ha varit ogjorda.
Bäst var åndå när polaren dansade med en riktig goding och hon undrade ifall han kunde tänka sig giftemål.
Han: - tyvärr, är redan gift.
Hon: - inget problem, i våran religion får man ha flera fruar :)
Hittade diverse nav i en "fyndlåda" jag fick med vid ett motorköp. Hade jag hört till slitoslänggenerationen, kanske född med spelkonsol i händerna, hade naven gått direkt till kommunala återvinningen.
Nu ska jag göra ett försök med lokal återvinning, mest för att det går. Erkänner villigt att det går in under kategorin MOP.
Appropå ärtsoppa så blev jag bjuden på muslimskt bröllop i England. I inbjudan fanns en fras som jag inte vet hur jag skall tolka. "No boxed gifts". Alltså, är man då rädd att lådor kan smälla eller är det ett fint sätt att begära pengar i stället för oönskade "hyllvärmare"?
Undrar ifall dom serverar sprit? Förmodligen inte, för syns skull. Killen ifråga är i alla fall, bevisligen, inte bokstavstrogen när det gäller dryckesval
Nu kom ja att tänka på när jag och arbetspolare hamnade på privat fest i Nice med en massa muslimer. Goggvirke fanns inte, kunde ha varit i ryssland. Inte bra med ren vodka... inte för mig iaf. Hände saker efteråt som kunde ha varit ogjorda.
Bäst var åndå när polaren dansade med en riktig goding och hon undrade ifall han kunde tänka sig giftemål.
Han: - tyvärr, är redan gift.
Hon: - inget problem, i våran religion får man ha flera fruar :)
fredag 9 augusti 2013
Kulturell
Nu ska här läsas. Känns som jag har dålig koll. Speciell gäller detta Topelius verk. Kalevala är "ändlös" så den sparar jag till en regnig dag.
Undrar vad de svenska motsvarigheterna skulle kunna vara? Röde Orm och Utvandrarnam kanske Hemsöborna. Va vet jag, måste ha missat någon lektion i grundskolan.
Såg att Fältskärns berättelser är illustrerad av både Carl Larsson och Albert Edelfelt. Där lärde man något nytt. Trodde tidigare att Edelfelt var ensam illustratör åt Runeberg och Topelius.
Undrar vad de svenska motsvarigheterna skulle kunna vara? Röde Orm och Utvandrarnam kanske Hemsöborna. Va vet jag, måste ha missat någon lektion i grundskolan.
Fänrik Ståls sägner ska även den uppfräschas. Ingen förstautgåva utan 80-90 år yngre...
onsdag 7 augusti 2013
Bit på vägen
Nu blev jag lite gladare, för nu har jag hoppeligen delar så jag får ihop ett par tre bromsnav, nästan iaf. Måste bara invänta ett paket från England...
Valde att elförzinka delarna för då får jag en halvmatt lyster som inte uppmanar till något överdådigt putsande.
Fjädrarna kromades på rå oslipad yta men jag tycker det blev för blankt ändå.
måndag 5 augusti 2013
Byte
Ska vi byta grejer. Ska vi byta grejer med varann?
En alldeles för stor pool mot ett gammalt cross-lik?
Kunde ha gett bort poolen för att bli av med den, men - men.
Honda CR125R från 1987 med som jag tror, havererad motor (missljud vid kickning).
Enligt uppgift startar den med startgas!?
Sen så saknas det uppenbarligen lite grejor som diverse kåpor och sadel samt avgasrör, åtminstone.
Får se vad det blir av detta...
Länk till Parts List
En alldeles för stor pool mot ett gammalt cross-lik?
Kunde ha gett bort poolen för att bli av med den, men - men.
Honda CR125R från 1987 med som jag tror, havererad motor (missljud vid kickning).
Enligt uppgift startar den med startgas!?
Sen så saknas det uppenbarligen lite grejor som diverse kåpor och sadel samt avgasrör, åtminstone.
Får se vad det blir av detta...
Länk till Parts List
söndag 4 augusti 2013
Järtecken
Vid dagens besök av motorcykeltävling, frågade så gott som varenda en jag samspråkade med, ifall jag var där för att tävla.
Jag fick då generat gnida kaggen, fd six-packen, och medge att jag vuxit ur skinnstället. Den gode Thomas kommenterade med -"det där är bara frågan om karaktär", vilket gjorde att det genast kändes bättre.
Det som verkligen gav mig något att tänka på var när jag på hemvägen skulle stiga ur bilen för att göra en snabbvisit på MAX. Hann ca 3 steg från bilen innan det högg till för grönjävligt i ryggen.
Trodde knappt att jag skulle kunna ta mig tillbaka in i bilen. När jag senare, efter två timmars bilfärd, beredde mig på att krypa på alla fyra från bilen in till sängen så var ryggen hur pigg som helst. Ska jag tolka detta som att jag skall undvika vissa typer av mat?
Jag fick då generat gnida kaggen, fd six-packen, och medge att jag vuxit ur skinnstället. Den gode Thomas kommenterade med -"det där är bara frågan om karaktär", vilket gjorde att det genast kändes bättre.
Det som verkligen gav mig något att tänka på var när jag på hemvägen skulle stiga ur bilen för att göra en snabbvisit på MAX. Hann ca 3 steg från bilen innan det högg till för grönjävligt i ryggen.
Trodde knappt att jag skulle kunna ta mig tillbaka in i bilen. När jag senare, efter två timmars bilfärd, beredde mig på att krypa på alla fyra från bilen in till sängen så var ryggen hur pigg som helst. Ska jag tolka detta som att jag skall undvika vissa typer av mat?
Rapport
48-års Racet, Linköping
I vanlig ordning så kom jag iväg sent. Försökte kompensera genom att köra småvägar efter GPS - det sket sig å det grövsta.
Väl på plats på Sviestad så skippade jag Cross & Trial och satsade på att spatsera runt i Road Racing depån. Pratade med bekanta och fotade lite hojar.
Urbans lilla gula.
Notera att han skrivit vilka kurvor som åstadkommit vilka skador på tanken.
Anders svarta Commando.
Själv verkade han trött. Undrar ifall det varit fest?
Thomas ultrasnabba, Spinnin Wheel sponsrade P&M.
Jag trodde han skulle få kämpa mera men han var helt överlägsen.
Några Gröngölingar i moppedepån.
Sedär, någon som kör med Gardner
(Thomas värste konkurrent i Klass 7A)
I vanlig ordning så kom jag iväg sent. Försökte kompensera genom att köra småvägar efter GPS - det sket sig å det grövsta.
Väl på plats på Sviestad så skippade jag Cross & Trial och satsade på att spatsera runt i Road Racing depån. Pratade med bekanta och fotade lite hojar.
Urbans lilla gula.
Notera att han skrivit vilka kurvor som åstadkommit vilka skador på tanken.
Anders svarta Commando.
Själv verkade han trött. Undrar ifall det varit fest?
Thomas ultrasnabba, Spinnin Wheel sponsrade P&M.
Jag trodde han skulle få kämpa mera men han var helt överlägsen.
Några Gröngölingar i moppedepån.
Sedär, någon som kör med Gardner
(Thomas värste konkurrent i Klass 7A)
lördag 3 augusti 2013
Action
Blev inget Wheels Nationals i Hågelbyparken för mig idag (även om jag kunnat kombinera). Jänkebilsintresset har svalnat med åren...
Ett stenkast därifrån, på samma väg, finns Botkyrkabacken där Hydet Hillclimb avgjordes för 20:e året i rad. Lagom spännande är det att se dessa elitidrottare, dödsföraktande, accelerera uppför backen med 45° lutning.
Sällan fastnar de spektakulära händelserna på bild. Och att fota med en telefon suger. (när kommer kameran man kan ringa med, jag köper direkt). Så dessa bilder får vara representativa, även om de alla av någon händelseg visar en och samma hoj.
Ett stenkast därifrån, på samma väg, finns Botkyrkabacken där Hydet Hillclimb avgjordes för 20:e året i rad. Lagom spännande är det att se dessa elitidrottare, dödsföraktande, accelerera uppför backen med 45° lutning.
Sällan fastnar de spektakulära händelserna på bild. Och att fota med en telefon suger. (när kommer kameran man kan ringa med, jag köper direkt). Så dessa bilder får vara representativa, även om de alla av någon händelseg visar en och samma hoj.
fredag 2 augusti 2013
Lampa
Nu har jag undvikt att uträtta stordåd, hela dagen. Glasblästrade och lackade en Feuerhand Super Baby.
Jämförelsevis är den gröna Kinakopian bara smäck, men lack verkar iaf vara bättre än zinkplätering.