onsdag 15 februari 2017

Fiberhelvetet

Nu börjas det igen.

Onsdagen 8:e ferbuari, i nådens år 2017 var någon ryssj...hemma hos mig för att flytta internetfiber pga att man nu tar bort elstolparna i område vid pågående breddning av vägen. Efter det försvann uppkopplingen till TV:n men det brydde jag mig inte i eftersom jag tänkte att det är väl bara att starta om Viasa boxen och jag var nöjd att jag kunde se Viaplay och Netflix i TVn.

Fredagen den 10:e förvann internet också. Ringde supporten

Lördag & Söndag. Ett evinnerligt gnällande från familjen om att vi saknar internet. Abstinens?!

Måndagen den 13:e, fortfarande inget internet. Ringde kundsupporten och sade upp hemtelefonen och Viasat sport. Bad att bli kopplad till felanmälan för att kontrollera status på mitt ärende. Hamnade hos ett riktigt stolpskott som först menade att jag inte gjort någon felanmälan och sedan påstod att dom behövde mera information om vad jag hade för "brytare". Jag fattade inte vad han menade. Senare kom jag på att det måste vara en direktöversättning från engelskans Switch, som i sammanhanget är något helt annat. Dom skulle ringa upp senare på kvällen när jag var hemma (vilket inte skedde)

Tisdagen den 14:e. Fick kundundersökning från Viasat på mobiltelefonen. Sågade dem vi knäna.

Idag, Onsdagen den 15:e ringde jag på nytt och svor mig igenom deras knappvalsväljande och kom fram till en annan kille som "skulle hålla koll på ärendet under dagen" och ringa mig ikväll för fortsatt felsökning. Nu började jag prata med VERSALER och menade att eftersom fibermodemet inte har någon WAN uppkoppling så var det bara för dem att skicka ut en tekniker med limpistol eller vad f..n dom anväder för att skava fiberkabel.

Tänkte nu att eftersom att Viasats bandbredd på TV-kanalerna iaf suger (suddig bild) och att jag ändå nyttjar Telias öppen fiber så kanske det är dags att byta till Telia som operatör. Gick in på deras sida och knappade in våran gatuadress. Fick följade "erbjudande"


Är dom medvetna om att fiber inte fungerar? Eller varför erbjuder dom endast bredband via mobilnätet?

Nu ringer jag Öppen Fiber och skäller ut dem med.

EDIT 2016-02-16

Inte ringde någon på Onsdagskvällen.

Nu på Torsdagsmorgonen ringde jag arbetsledaren hos Birka (kommunens underentreprenör) som i sin tur lovade att prata med Skanova och ringa tillbaka till mig. Ingen har ringt ännu.

3 kommentarer:

  1. Det är lätt att bli tokig på supporters. Sist min kopparkabel blev nedriven påstod skanova att det inte var nåt fel.Det spelade ingen roll att jag talade om att kabeln ligger på backen, dom måste göra en ny felsökning.

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Det låter inte alls bra om ditt bredband inte fungerar idag som det ska!

    Om jag har förstått dig rätt så är du kund hos Viasat idag. Stämmer det?

    Du är välkommen att kontakta oss på vår Facebooksida som du hittar här: http://www.facebook.com/telia elelr så kan du chatta med oss också, så ska vi kolla på detta åt dig!

    Jag får önska dig en fin dag!

    Med vänliga hälsningar

    Fredrik Björn

    Telia Kundtjänst

    SvaraRadera
  3. Märkligt att det kommer meddelanden som ovan varje gång man skriver nåt som innehåller Telia i bloggen.

    Förmodligen någon robot som ligger och trålar.

    När jag ringde Öppen Fiber (Telia) hänvisade dom tillbaka till Viasat...

    Tur man iaf inte har Bajsbook konto.

    SvaraRadera