Iom att detta med elbil är nytt hos grogg så blev det lite spännt och oroligt i hushållet på första lite längre resan.
Räckvidd, laddning och laddstationer skall hållas reda på. Sen verkar det finnas hur många parametrar som helst som påverkar körstäcka. Temperatur, vind(motstånd), takbox, lastvikt, chauffören osv. En sak är då lika säkert som med fossilbil, angiven räckvidd / förbrukning är rent ut sagt optimistisk, kanske rent av lögn.
Sen skall det till ett flertal appar i smarttelefonen. Först ett-par-tre för att planera rutt mellan (och hitta) laddstationer. Samt tre från olika laddstationsoperatörer krävdes på resan i Finland. Krävs förmodligen lika många till för körning i Sverige.
Och siffrorna som anges i apparna är lite varierande så att man blir tvungen att jämföra äpplen och päron. Nedan siffror som bilen levererar samt även vad laddstationen rapporterar. Inte ens laddeffekten kom dom överens om...
Bilen säger
man verkar behöva ha gott om tid om man ska åka tivolibil iaf
SvaraRaderaBåde ja och nej, mest annorlunda. Egentligen inte, ifall man jämför med de pauser vi brukar ha på samma sträcka så gick det på ett ut eftersom man kunde ladda under tiden man åt eller drack kaffe. Men det var ett stressmoment, pga ovanan, att hålla reda på laddstationerna med HPC och/eller CSS laddsrationer. Och planera för eventualitet att laddstolpe kunde vara ur funktion.
SvaraRaderaFy fan för appar,jag kommer aldrig att palla med en elbil.
SvaraRaderaOrsaken till batteribil var uteslutande ohemult dyra dieselokostnaderna. Men nu var senaste elräkningen dubbelt högre är samma period föregående år så där blev blev det ju ingen bättring (och nej, därutöver kommer laddning av batteribilen)
SvaraRadera