lördag 27 juni 2026

Norrut !

2026-06-26

Började ju sisådär. Efter att ha skjutsat frun att hämta vår ruckelAudi från verkstaden. (den skulle vi hämtat redan igår, ifall dom inte skickat SMSet, att den var klar, igår, till min före detta kompanjon...). På vägen hem började husbilen larma om trasig lampa.

Trodde det var blinkersbrännare men det stämde inte, det var "gravrost" i kontakten till lamphållaren.

Dålig kvalitet på komponenter fabriken använt / dålig konstruktion. Nu har jag:

- bytt utebelysningen vid bodelsdörren

- bytt bakbromsljuset (det i mitten med backkameran)

- renoverat lampsocklarna för nummerskyltsbelysningen 

- åtgärdat ovanstående blinkersdebacle

Nu återstår, fortfarande, strulet med laddning och kylskåpet. Alltså, husbilden är av årsmodell 2021 och jag hade förväntat mig att det inte skulle var så många fel redan. Nästan som att ha båt eller Audi.

/Edit Husbilen e tysk, byggd på Fiat chassie. Audi är ju tysk. Någon som tycker sig ana en gemensam nämnare?! Nästa personbil blir högst troligt något som inte är monterat eöler tillverkat i tyskland. Edit/

Efter mekanisk borttagning av rost samt rejäla doser antioxidspray så fungerar blinkersen igen.


Vi hann inte längre än svänga in på påfarten till Essingeleden innan det var "bock stopp". Nå, det gick tydligen fort att åtgärda, tog endast en halvtimme extra.


Varför envisas man med att bo kvar. Hade man bott i norrland hade man ju varit framme redan 🤔

Nu iaf framme i Surahammar. Suradagarna invigs. Konstaterade att vi var för ivriga att komma iväg så planeringen sprack. Marknaden är ju först på söndag. 

Missräkning, men kanske stannar längre på något annat ställe, i stället, för att inte komma för tidigt till veterenären i Arvidsjaure. Här stannar jag iaf inte flera dagar. Hinner kanske ta ett varv på Gyllene Hjulet.

2026-06-27

Startade dagen med en snabbvisit på MC-muséet.


Hade hoppats hitta en Monark 1928-29 att måtta tanken på, men inte. I entrén stod en äldre.


Jag har en (1) del till en sådan, registerkåpan.

De obligatoriska fotot av Eibern.


Nästa anhalt, lunch på Skedvi Bröd. 


Trevlig liten restaurang


Det var bara vi som satt och åt innomhus.  Ortsborna verkar äta ute och skita inne...

Fanns mycket att titta på och köpa. 



Både matprodukter (t.ex. knäckebröd 😊 ) och och allehanda andra hårdvaror. Turligt nog nöjde vi oss med att äta.

Vidare via Rättvik, där hela Sveriges raggaelit samlats. Google Maps hittade smygvägar runt, annars hade vi väl köat/cruisat ännu.

Sen ett pit stop, vid Styggforsen.


Inte mycket till fors. Ett stort hål i marken med en rännil längst ned.


Nu stannat för natten, något norr om Sveg.


Kvällsdopp, kanske? Kunde nog krävas några, eller många, kortburkar innan ett sådant äventyr. Eller nöja sig med tvagning i husbilsduschen?

2026-06-28

Morgonen började fint.


Men sen mulnade det på så vi drog vidare. Testade en ny fors, Handsjöforsen.


Men på vägen dit körde vi förbi en av de största ställverk jag sett, 

Bara en bråkdel synns i bild.

så jag blev lite misstänksam angående forsandet. Och mycket riktigt. Det var copy paste på gårdagen.


Åkte vidare och vek in till Locknekraterns Geocenter. 


Där ville man ha 150sek inträde, det avstod jag (samma valde tysken som åkte MC), jag köpte glass i stället. Ett annat försök till besök gjordes vid Storsjöodjurscenter men där helgar man vilodagen, stängt.

Så dagen blev mest transportsträcka. Nu ett par mil utanför Hooting. Här har vi varit tidigare.


Fint ställe och bra väder. Tyvärr trivs bromsarna (stora som gråsparvar) även om det är en hyffsat frisk bris.

Få se om det lugnar i sig till kvällen så att man vågar göra upp eld och grilla några korvar. Nå, vågar å vågar, ids bara inte leka skogsbrand.

2026-06-29 det kommer mera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar