Nu skall den gamla beemern bort. Skall försöka lägga den i inbyte mot en manuelt växlad bil (för kommande övningskörning).
Den har nu stått så länge att både det ena och andra börjat kexa ihop. Dvs. det som inte var dåligt redan sedan tidigare.
Började med bromsarna. Bak var det bara rostigt. Rejält. Valde roterande stålborste, vinkelslip och slipduk som arbetsmetod.
Bara skit med trumbromshandbroms på en bil med automatväxellåda
Redan
hjulbultarna var ett h---e att få loss. Den ena drog jag mer eller mindre
rund men lyckades få loss den iaf. Svetsade på och slipade passform :)
Framskivorna var kaputt, det visste jag redan tidigare. Vibrationer.
Naturligtvis
var det endast på första skivan, bak, som "centreringsbulten"
lossade frivilligt. På resterande tre hjul fick jag svetsa loss dom.
Förutom
att alla bultar till okfästena krävde gasolmotivering så ville inte
framskivorna lossa pga all rost som utvecklats på insidan. Våld, hammare och skruvmejel som rosthuggmejsel fixade problemet.
10h
senare kunde jag så slutligen göra en testrunda. Bilen går fortfarande
som ett skållat troll på de krokiga vägarna. Härlig väghållning och
körglädje. Problemet är att det krävs kontinuerliga underhållsreparationer pga
den undermåliga kvaliteten och det har jag ingen lust med.
Och bilens värde steg väl med exakt 0kr i ögonen på en hugande spekulant...
Nu
är det bara dragkroken och lampa till en sidans "änglaögon" som måste
åtgärdas inan besiktning. Utöver det är det väl ett dussin småfel som
borde fixas.