fredag 16 augusti 2013

Statistik

Mediagranskaren snubblade över en notis som på något plan irriterar han.

Först, blänkaren på första sidan: "Lyxbilsägare är otrevligast i trafiken". Innan man ens hinner uppfatta att den avbildade bilen är en BMW så slås man av tanken. Vad definierar en lyxbil är det prestanda, utseende, en specifik ekonomisk gräns? Kanske "lyx" är relativt till den undersökande partens ekonomiska status och/eller premisser vad gäller automobiler?


Attackpaddan på företaget brevid brukade gorma om "nu har dom parkerat fel med en av sina Lyx-Audisar" igen, när någon av killarna på jobbet, eller valfri besökare med Audi råkat parkera på hennes plats. Kan det luta åt att tysktillverkade bilar, oavsett snikvariant, i proletarets ögon uppfattas som lyxbil? Är det en sketen Volvo, i högsta prisklass, så är det fortfarande bara en sketen Volvo och ingen lyxbil!?


Sen kommer man till huvudnumret där man konstaterar att det är Bevisat att: "BMW-förare är största rötäggen i trafiken". Eftersom granskaren för närvarande faller in under den kategorin "BMW-förare" så läses artikeln i jakt på bevisningen och hur undersökningen utförts. Speciellt med tanke på att han själv kör lika fort och aggressivt med pondus oavsett fordon och fabrikat på det han framför: Cykel, motorcykel eller bil men fortfarande inte kan se sig själv som något rötägg.

Möjligtvis kan han emellanåt uttrycka åsikter om att vissa trafikanter saknar trafikvett och är farthinder och borde åka kommunalt... Emellanåt träffar han på sådan som kör så långsamt att han är rädd att de färdas bakåt i tiden.


Man kan bara konstatera att, undersökningen konstaterar att BMW-förare är värst av de aggressiva lyxbilsförarna. Bevisning saknas fullständigt! Hoppeligen finns det mera kött på benen i den fullständiga undersökningen, ifall nu inte detta var det hela eftersom källhänvisning saknas.

Granskaren gjorde en sökning på internet och hittade en lika svammlig engelsk undersökning i Daily Mail. Ifall man läser procenterna så är det också svårt att förstå hur BMW hamnade överst.


Åter till ursprungsartikeln så kan man konstatera att av 152 bilar (vilket knappast kan ge en tillräcklig statistisk noggrannhet) så stannade inte alla bilar som klassades som dyra. Teoretiserar vi och uppskattar att så många som 25% klassades som dyra bilar och av dem så stannade inte uppskattningsvis då så många som 30%. Då har vi ett underlag på 11,4 bilar. Rimligen skulle man ju utgående från urvalet av lyxbilar kunna anta att max 3 av dessa var en BMW och då skulle de utgjort 26% av "syndarna" vilket ju kan konstateras var flest ifall det t.ex. bara var max 2st av annat fabrikat som inte stannade.

Sen har vi fyrvägskorsningen, där nämns inte vare sig lyxbil eller BMW i artikeln, utan Toyota Prius och den anser inte granskaren heller vara någon lyxbil utan bara ful. Vi frågade grannföretagaren som köpt en dylik som företagsbil, om den gick bra och han var nöjd. Han svarade: "Har du inte hört när jag startar den och den går på tomgång? Den låter - Homo-Homo-Homo"




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pensionsnedräknaren