fredag 28 augusti 2015

Drygt


Eller ska man säga arbetsintensivt. Ett och ett halvt kilogram urkärnade plommon. Ca 165st ifall vikt-mängdförhållandet stämmer överens med det vid gårdagens marmeladtillverkning.



Frugan tyckte tydligen att plommonträdet jag plockade ur stod mest på grannens tomt eftersom hon hade varit över med en marmeladburk idag.


Här är det plommonchuteny på gång


EDIT
Avskriver chutneyn som en katastrof. Smaken och syran är som uppstötningar efter en gammaldags tredagars-bender.

Riktigt surt blev det för att skalen satt kvar och den sista jag blandade i för att efterlikna magsyra var spansk peppar, i stället för vadsomhelstannat, mot bättre vetande kan jag dessutom tillägga. Vissa lär sig aldrig...

2 kommentarer:

  1. Ifall jag smakat eller vill du smaka?

    Kan ju vara hur fel som helst. Än är det för tidigt att säga. Marmeladen blev iaf åt den syrliga sidan. Hur denna blir vet jag inte ännu..

    Karlskoga på söndag?

    SvaraRadera