söndag 2 oktober 2016

Överhastighet

Häromdagen meddelade den finländska polisen att man sänker gränsen för fortkörning. Detta är resultatet av att den förra sänkningen inte gav tillräckligt ökat tillskott till statskassan, vilket man hade budgeterat.

Nu har man tydligen skärp straffskalan ytterligare. Idag kan man läsa följande i YLE's nyheter:

"Polisen i Tavastland har skjutit ihjäl en bilist på riksväg 4 i Orimattila. Enligt polisen höll bilisten mycket hög hastighet och orsakade fara för den övriga trafiken.

Polisen säger i ett kortfattat meddelande att man körde ikapp bilisten och använde skjutvapen, varvid en person dog på platsen".

/Edit
Nu har polisen ändrat sin version. Nå det är inte 1a ggn. dom anser sig behöva skjuta ihjäl någon misstänkt (3:e ggn det rapporteras om det i år). Kommunikation verkar dom däremot dåliga på. Både när det gäller kommunikation med gärningsmän och media.

6 kommentarer:

  1. Jag måste ha varit lyckosam på mina irrfärder på MC i Finland. Inte skjuten och inte bötfälld trots att jag blivit ofta fotograferad efter vägarna.

    SvaraRadera
  2. Förbannade blogspot. Varför måste man gå igenom en massa säkerhetsspärrar då man ska lägga pussel och en massa fånigheter för att kunna kommentera. Facebook vinner över blogspot den här gången

    SvaraRadera
  3. Logga in med ditt google-konto så är det inga problem att kommentera. Men vill du vara "anonym" så får lida pin och verifiera att du inte är en spambot.

    Värre är det med fejsbook. Där kan man inte ens se och än mindre kommentera dina inlägg utan att ha ett fejsbookkonto.

    SvaraRadera
  4. Vadå då måste jag ju logga in precis som på FB, Jag har ju aldrig varit anonym nä så länge som dom där fåniga pussselbitarna måste läggas så skiter jag i att vidare kommentera efter detta. På blogg.se Nordens största bloggleverantör som jag bloggar med så fixar man ju det ändå,

    SvaraRadera
  5. Har du gått på rödtjutet på en måndag kväll eller varför uppfattar jag tonen så aggressiv. Pussel är bra hjärngymnastik för pensionärer 😉

    Jag som trodde blogg.se var någon lokal Hedemorablogg. Har aldrig hittan någon annan blogg på den siten.

    SvaraRadera
  6. Finland är lite mer "ord och inga visor", sköter du dig inte så blir du skjuten. Enkel regel att komma ihåg.

    SvaraRadera