onsdag 11 januari 2017

DOS

Fick en ny bärbar häromdagen, inklusive manual till operativsystemet. Nu får man sätta sig på skolbänken och fräscha upp kunskaperna


Datorn kommer väl till pass för min andra bärbara dator med DOS av fabrikat Chicony inköpt hos Lap Power (kollegans dåvarande jobbade där då) har ett plasthölje som smulas sönder och den börjar bli ohanterbar eftersom skärmen separerat från det övriga.

Kommer någon ihåg "skandalannonserna" från Lap Power med Helen Wellton som slutade med fällning i Etiska rådet.

Datorn kommer väl till pass för ett pågående projekt med gamla kommunikationsradion. Jag har två Maxon radion, SL25 och SL55 samt en Star PA-4099 som skall omprogrammeras och programeringsverktygen fungerar endast i DOS.

Hittade några av de behövliga programmen på internet och laddade ner dem till min moderna bärbara kontorsdator. Letade fram en diskettstation med USB-interface men tji fick jag. Den gamla bärbara dators diskettstation tjöt och vägrade. Något nätverksinterface finns inte och USB fanns knappast i tankevärlden när den datorn konstruerades.

Kom att tänka på att i forntiden terminalemulerade man och skickade filer via via modem eller direkt mellan datorernas COMportar (RS232). Letade fram en seriell kommunikationkabel, men min nya bärbara har ingen RS232 port. Turligt nog har jag även en gammal stationär dator med Windows 7 stående som jag kunde använda.
 

Den gamla bärbara dator har även Windows 95 där hyperterminalen ingår, något som inte ingår i Windows 7. Men på internet kan man ladda ner demoversion av Hyperterminal eller annat terminalemuleringsprogram.

Nedan testar jag programmeringsverktyget för Maxon SL55. Kvarstår att dock klura ut hur programmeringkabeln skall se ut och löda ihop en.
 

Kvarstår även att få tag i programvara till SL25 samt ritningar på det kablaget och schema till den parallellportsprogrammerare/omvandlare som programmet till Star-radion behöver.   

Och naturligtvis kan man lämna av radiona på återvinningsstationen och köpa nya bättre med fräscha batterier. Men det är ju inget skoj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar