måndag 3 februari 2020

Utan slut

Det förbannade fibereländet verkar vara en historia utan slut.


Internet:et fungerar långsamt, ca 30% av den hastighet jag betalar för, så långsamt att tv-boxen inte ens vill visa TV-kanaler. Kanalbyte tar 30-60s, som bäst och bilden är sämre än dålig.

Efter att ha knutit knytnäven i fickan, någon månad, gjordes två felanmälningar efter varandra till ComHem's kundservice. Detta resulterade i inget annat än två mejl med "nöjd kundundersökning" samt efterföljande samtal från deras försäljare som ville sälja ännu bättre box och utökat abonnemang.

Efter ytterligare knytnävsknytande tog jag för en månad sedan åter tag i saken och anmälde skiten på nytt till ComHem's kundservice. Efter två veckor fick jag ett ursäktande mail där man skyllde den långa handläggningstiden på tidigare avtalsproblem med TV4. Efter ytterliga två veckor fick jag mail om att dom nu vidarebefordrat ärendet till Skanova.

Nu idag skickade jag mail till båda två om att deras entreprenörer fuskat vid installation. Både kabeltattarna som inte ville gräva ner till det nya röret i gatan "eftersom det var så jobbigt" och installatören som bytte fibermodemet och "stretchade" fibern lite sådär lagom snett. Hur mycket och hur många böjar kan en fiber ha utan att det blir för stor dämpning av signalen?

Man har dragit fibern under gatan i ett gammalt vattenledningsrör och lämnat det utan att gräva över, vilket iofs gör det lättare att se fusket. Varken dragning i vattenledningsrör eller lämna slangarna exponerade för sol och värder är enligt föreskrifter.

2 kommentarer:

  1. Bredbandskollen säger 98/95 hos mig, sitter nöjd.

    SvaraRadera
  2. COM HEM är kriminella. Min sambo tvingades betala ett abonnemang som hon aldrig fick, och aldrig beställt. Efter 4 mail till kundtjänst har dom fortfarande inte erkänt att dom gjort fel. Dessutom fick hon inkassokrav på en räkning vars sista betalningsdatum inte ens gått ut. Byt bolag eller skicka en brevbomb

    SvaraRadera