lördag 5 augusti 2023

GDS med HPD

När jag nu hade ångan uppe så rotade jag ihop en byggsats till grabben, till ytterligare en effektpedal.

Använde schemat från den klassiska Fuzz Face

Och eftersom jag hittade två gamla AC128 germaniumtransistorer jag sparat sedan tonåren så blev det en PNP variant. De senare modellerna byggde på kiseltransistorer och NPN

Letade fram övriga komponenter med värden enligt originalritning men där drog jag gränsen. Tänker inte leta efter kolmotstånd och gamla kondensatorvarianter som en "connoisseur" skulle gjort.

Ritade upp en layout på experimentkretskort, i några olika varianter, beroende på hur mycket finesser man vi ha med.

Kan nog hända att jag får löda ihop detta själv, vi får se...

/EDIT 2023-08-07
True Bypass med LED. Ändrat enligt senaste rön.

Blev lite rörigt, jag får definitivt löda själv.

/EDIT 2023-08-18
Kompletterar med ett par byggbilder.

Dessutom skall sägas att ovanstående schema inte är 100% rätt utan fick justeras på några ställen.

Inte den slutgiltiga versionen men bra nära.

Slutmonterad utan etiketter.
 
/Edit 2023-08-21
Har redan börja fundera på en modiifierad variant med BC548 or eller likande. Få se vilka tarnasistorer jag hitta först. Kan ju även hända att jag hittar några germanium i gömmorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar