lördag 12 januari 2013

Project

Snubblade över vad jag tänkte kunde vara ett lämpligt far&son projekt, häromdagen.


Och nej, jag betalade inget för skrotet. Man kan väl säga att summan av skrotet är konstant - körde ett lass till återvinningsstationen men hade med mig ungefär lika mycket tillbaka.

Presenterade ide'en för sonen och fick mycket diplomatiskt svar.
- "Jag är inte intresserad av motorcyklar, så mycket".
Får väl nöta på, det kommer hoppeligen. Han måste väl ta paus från datorn någon gång.


Så hiskeligt mycket kraft och pengar hade jag väl inte tänkt satsa. Man kan ju köpa en ny för ett par lappar. Går det att få ordning på den kombinerade startmotorn/generatorn(?) och motorn visar livstecken så forsätter vi annars returnerar jag den.



Förutom att startmotorn ser ut att ha "exploderat" och att någon gjort åverkan på rotoraxeln (förstörd axelände o. gänga) så finns det en hel del att kolla på vad gäller det övriga elsystemet. Kåpan som skall rikta luften från fläkten på cylindern saknas men det kan man säker smida till av någon alu-plåt ifall vi kommer så långt.

Undrar ifall man kan få reda på vad för sorts (Kina-)motor det är och var man kan hitta en hittar en manual.

Eftersom jag inte är insatt i minimotonichen så undrar jag varför man gjort fotpinnarna vikbara, frammåt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar