lördag 19 januari 2013

Det kom ett paket

Tomten hade visst missat ett paket så han skickade det via posten. Förmodar att det var därför det kom sent.

Paketet innehöll både hårda och mjuka klappar, åt hela familjen.

Själv lade jag beslag på två saker.

K-G Ohlin's senaste bok om bl.a. spritsmuggligen i Finland under förbudstiden. Kan nämna att jag har så gott som alla av denne författares alster. Den ena boken mer intressant än den andra.


Se http://www.multi.fi/~olimex/ för andra av hans böcker


Gammal oanvänd kortlek.

Att den är någotsånär gammal baserar jag på trycket på framsidan. Baksidan är mera "neutral" enligt nutida PK-normer.

Framsida
Baksida




Undrar vad kortspelet Svarte Petter heter nufötiden, ifall det överhuvudtaget existerar.


Så till en association som flashade.

För en tid sedan bad ungarna mig att spela Den försvunna diamanten, vilket visade sig vara en omdöpt "nyversion" av Afrikas Stjärna. Undrar varför spelet heter så i Sverige. I Finland där spelet lanserades 1951 heter det, mig veterligen, fortfarande Afrikas Stjärna!?


Hur som helst tycker jag att Afrikas Stjärna är ett namn med mera "mystik och äventyr", ja ni vet kanske vad jag menar. Dessutom var spelet, som jag kommer ihåg det mycket mera påkostat och gediget i utförandet.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar