tisdag 22 april 2014

Batteri

Nu som då stöter man på små "slutna" blybatterier som tröttnat, antingen p.g.a. bristande underhåll eller att de klassas som uttjänta. Båda typerna går allt som oftast att rädda.

T.ex. i jobbet byter vi bland annat batterier i UPS anläggningar, av varierande storlek, när de börjar larma för dåligt batteri. Härom sistone bytte vi ett litet batteripack i en rackmonterad UPS. 

Batteripacket bestod i detta fall av 4st 7,2Ah batterier som jag tyckte att jag kunde ha till något projekt. Jag misstänker att det eventuellt är själva batterierna som är projektet och att de blir stående i något hörn.



Arbetsgången är denna:

1. Man får absolut inte börja med att försöka ladda batteriet för då är det stor chans att man förstör det. D.v.s. bränner någon cell eller anslutningen mellan cellerna.

2. Man letar reda på ett rakblad eller annat smalt objekt och bänder försiktigt loss locket.


3. Därefter kan man plocka bort gummikorkarna eller som man skrivit så fint på batteriet Valve (Regulated). Rena rama vakuumet i cellerna ser man på korkarna/ventilerna.


4. Därefter är det bara att fyll på batterivatten. Det som rinner över nu och senare suger man enkelt bort med hushållspapper eller motsvarande.


5. Dags för provladdning.


6. Efter redan ca 15 minuter kan man kontrollmäta så att alla celler är ok. Om inte så är det bara att skicka till återvinningsstationen. Cellspänningen kan man enkelt mäta genom att sticka ner voltmätarens testspetsar i batterisyran. Se till att inte sticka ner dem så långt att det kommer i kontakt med cellernas plattor och kortsluter dem. 

Enklast är det att mäta cell för cell men det kunde jag inte här eftersom jag manövrerade kameran med ena handen.


7. Ladda klart och sug upp överskottsvatten/syra efterhand. Sedan på med korkarna, sandpappra limpunkterna och klicka på lite epoxi.


8. Nästan klart. Nu skall det vila 24h och kontrollmätas mot nedanstående tabell. Sedan skall det motioneras och underhållsladdas (ifall det nu inte kommer till användning på en gång)


%
V
0
11,92
10
12,00
20
12,08
30
12,16
40
12,24
50
12,32
60
12,40
70
12,48
80
12,56
90
12,64
100
12,72

OBS! Tabellen gäller endast för slutna batterier med flytande syra. 


Skall man däremot återuppliva t.ex. MC-batteri som stått länge oladdat och sulfaterat så behöver man bygga sig en speciell laddare som tar hand om den saken. Mer om det någon annan gång, kanske.

EDIT

Öppnade en annan UPS med 14,4 Ah batterier. Där var det problem att få ut batterierna, vilket inte är något bra tecken. Och mycket riktigt de batterierna var bortom räddning.


Dessutom hade det pressats upp syra vid polerna. Alltså: byt batterier när larmet kommer inte när batterierna svällt upp. (har fått skrota mindre UPS:er för att det inte gått att få ut batteriet)

4 kommentarer:

  1. Är dom där batterierna användbara till något annat än ups och stillastående prylar?

    / Tomas

    SvaraRadera
  2. Det är i alla fall inga startbatterier...

    Hur bra de tål vibrationer vet jag inte men i t.ex. en racehoj skulle jag i alla fall välja ett lättare LiFePO4 batteri.

    Motsvarande batterier används ju i allehanda el-scootrar (modell rymdgrisar) och små elmopeder.

    SvaraRadera
  3. Jag brukar hälla ur den gamla batterisyran ur gamla bilbatterier,och hälla på ny syra.Då blir dom ofta bra igen.

    SvaraRadera
  4. Det går inte att hälla ut något ur dessa innan man fyllt på vatten. Syran är bunden i någon poröst material mellan blyplattorna.

    SvaraRadera