lördag 1 november 2014

Jusst så

Trodde det var en enstaka fadäs vid förra batteritorsken, häromdagen. Men när frugan dammsög bilen igår var det dags igen. Blev lite problematiskt med bara en bil, i morse, när dottern skulle skjutsas till aktivitet samtidigt som jag och sonen skulle åka till Eldarnas hemmabana för att titta vad Greg Hancock sålde för begagnat speedwayskrot.

Eftersom batteriet har 9år på nacken tänkte jag att det väl var dags att byta hur som helst. Införskaffade artikel nummer 80-2742 från "hovleverantören". Enligt databladet har det nya batteriet bättre kallstartsegenskaper jämfört med orginalbatteriet. Köldstartström EN [A] 680 vs 570.

Mest komplicerade batterianslutningen jag sett. Krävde en koll på YouTube innan jag fattade hur plus-polen skulle lossas. Inte ens efter det var det lätt.


När batteriet var bytt konstaterade jag: Jusst så - kupebelysningen var på. Nå nu är batteriet bytt iaf. Får väl använda det gamla batteriet till något experiment (kanske konvertera till alkaliskt batteri)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar