söndag 22 mars 2015

Far å flyg

Hickade till när jag läste denna artikel. Kort sagt så funderar bolaget på att börja flyga från Europa till USA för priser börjande från ca 140sek. Det är väl en dryg en vecka till "April Fool's Day"


Naturligtvis förutsätter jag att det priser endast omfattar deras omtalade försök till ståplatser. Tillkommer säkert kostnader för bagage, sittplatser, mat & dryck, toabesök och bränsleskatt samt ytterligare skatt och avgifter skatt på det. Har jag glömt något? 

Flygsäkerheten, hur blir det med sådant? Kostar den extra?

Följande berättelse är ingen skröna utan 100% självupplevd:

För några år sedan, när jag och några polare skulle åka och titta på F1 till Silverstone, bokade vi in oss med detta bolag från Skavsta till Stansted. När vi äntligen lyfte, en halvtimme försenade, satt jag mellan cockpit och ena nödutgången. Noterade att spaken på dörren till nödutgången var i fel läge, d.v.s. öppet! 

Skulle just tillkalla flygvärdinnans uppmärksamhet när förste styrman kom ut och kallade till sig flygvärdinnan. Följande samtal avlyssnades:
- Styrman: "vi har indikation i cockpit på att nödutgången inte är låst"
- Flygvärdinnan: "jag vet jag var just dit men hon som sitter där är så flygrädd att jag inte visste vad jag skulle säga"
- Styrman: "det fixar jag"
Varvid styrman lugnt går fram och viker upp spaken på nödutgången och kallt förklarar för kvinnan att dom rutinmässigt brukar går runt under flygningen och kontrollera att allt är OK!

Säga vad man vill, han hade iaf pokerface och tappade inte fattningen i första taget. Mitt eget lugn tillskriver jag den extra öl som hann inmundigas pga förseningen från Skavsta.

1 kommentar:

  1. Det är helt klart för billigt att flyga idag. Det måste drabba säkerheten till slut. Jag förstår dom piloter som inte törs flyga nyktra.

    SvaraRadera