torsdag 8 september 2016

Ny bas

Nu har jag införskaffat en ny bas för uppgradering av frugans GS500E.


Det blev en nyare motor, en från en GS500F. Jag gjorde en kvalificerad chansning att det är samma grundkoncept men förfinat och att den passar utan alltför mycket besvär.

Uppenbara skillnader förutom att den är annan färg är att den har:
- oljekylare
- trottelpositionsgivare
- elektrisk varvräknare
- enkel tändpulsgivare och ECU i stället för dubbla tändpulsgivare och TCI

Vad gäller effekt så hoppades jag på lite mera än tidigare men jag blir inte klok på hur det förhåller sig gentemot den gamla motorn. Förmodligen  lika dåligt. Enligt vissa sidor, på internet är det mera men enligt andra är det mindre. Effektsiffrorna variera mellan 45,5 - 52hp beroende var man väljer att titta. Strypt i Sverige 45,5hp (41,2hp på bakhjulet påstås det). Men inget dynokörning jag sett på internet kommer upp över 40hp på bakhjulet med ostrypt "normal" trimning med Dynokit mm.

 /Edit
Donatorn hade fått ett litet stenskott



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar