måndag 10 april 2017

Korset

Nu får jag krypa till det omtalade korset och göra avbön. Genom empirisk studie har jag nu bevisat att mitt svammel angående oljekvalitet var just svammel.

Antingen så beror det på ena eller det andra (orkar inte gissa vidare i ämnet) men det i alla fall bevisat att Biltemas del-/semisyntet inte passar i en GS500.

Studie 1: Efter att förra motorn började skramla när jag kört den med för lite olja så tappade jag ur  kattguldet och fyllde på med Biltemas olja varefter kopplingen började dragga just så mycket att det med svårighet gick att hitta friläge,

Studie 2: Efter att jag bytt motor (tömd på olja) fyllde jag upp med Biltemas olja. Kopplingen draggade så att det var stört omöjligt att hitta friläge.

Nu tömde jag ur B-oljan, bytte filter och fyllde på med Yamalube (hoppas fabrikaten är kompatibla).


Nu fungerar kopplingen som den skall, men aldrig får man vara riktigt glad. När jag tömde ut den gamla oljan så blev det kvar en massa svarta klumpar. Sot uppfattar jag det som. 

 
Antingen har detta legat och skvalpat i oljetråget eller så kom det ur det gamla oljefiltret. Någon missade att byta filter när han monterade en begagnad motor, suck. Den förre ägaren hade inte heller  han skött servicen.

Till mitt försvar får jag väl säga att initialt var tanken att bara starta utbytesmotorn på oljan för att "skölja ur" motor och byta olja och filter något jag glömde omedelbums. Nå nu är det gjort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar