lördag 8 juli 2017

Trimmat

Efter att på morgonen åkt runt Södertörn med yxan (Rosenhill besöktes flera ggr från olika håll), beslöt jag att titta närmare på den McCulloch  trimmer jag tog hand om på återvinningen för något år sedan.

Hade vissa förhoppningar att enda felet var dragsnöret som gått av. Efter byte testades funktionen och det enda som hände var att jag blev svettig.

Tittade närmare på stiftet och tänkte att nu är jag felet på spåret. Ingen gnista. Testade med ett gammalt NGK och sedär, gnista fanns. Fixade ett nytt friskt Brisk.


Nu fanns där gnista men stiftet blev inte ens fuktig. Putsade förgasaren, ingen ändring. Testade med startgas, ingenting.

Tyckte nog att det fanns kompression när jag drog i snöret men monterade ändå bort förgasaren och testade med tummen för insugsröret. Ingenting.

Öppnade vevhuset, fullt med metallspån och skit. Lossade cylindern för att bekräfta haveriet. Undrar ifall förre ägaren kört utan oljeinblandning. Trimmern kom halvtankad med någon klar vätska som luktade spunk. Gissar på 4-takts Akrylat.

Eftersom jag har en likadan trimmer sedan tidigare blir jag väl tvungen att spara fanskapet som reservdelstrimmer.

Nu ska jag lyssna på lite musik i stället, en gammal favorit. Still going strong.





Trivia: Jorma's farmor var finladssvensk. Förmodligen därför som Hot Tuna gett ut ett album med namnet Hoppkorv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar