söndag 24 februari 2019

Blådöd

Förra helgen drabbades min gamla trotjänare av "The Blue Screen of Death" så än så länge har jag lite abstinens.


Detta efter att ett gratis antivirus ansett sig sig självt som virus och raderat filer på datorn. Först började datorn klaga på att det inte var en äkta Windowsversion varefter det var riktigt kört.


Provade att köra självrepareing men det gick som vanligt inte.
Under veckan fixade jag en Hirens Boot CD så jag åtminstone kunde spara undan bilder från datorn.


Att dator skulle haverera var ingen överraskning. Den gick ju på Windows och gick tungt. Nu på ålderns dar skall den få det lättare med ett Linux OS. Antingen Debian eller Ubuntu. Beror bara på vilken CD jag hittar  först.

Så länge överföring av filer till USB höll på gick jag en 11km runda med hunden. Den blåa pilgrimsrundan finns inte på Stockholms Pilgrimscenters hemsida men jag chansade att det inte var längre än de andra lederna.

Den blå kallas Vattnets kraft och gick även den förbi Rundmar och Nyfors.



Nu är det kväll och dags för eftertanke!?



EDIT
Nu är jag på G med Ubuntu. Datorns fläkt  hörs väldigt sällan efter nyinstallationen. Innan lät det som en jetmotor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar