fredag 1 mars 2019

Härken

Förbereder inför ComHem's installation av den nya hårdvaran så det blev tvunget att städa under källartrappan där fiberanslutningen finns.

Efter att ha burit ut tre bildskärmar och två skrivare, för återvinning, så återstod några tangentbord och den gamla gråa härken och en massa annat gammalt datorjox.


Alltså den Dell Precision Workstation 220 jag köpte som "personaldator" en gång i tiden. Vill minnas att den kostade ca 50 000 + moms. Just sådant var inte bättre förr.

Tänkte det kunde vara skoj att starta upp den och se vad för data jag förträngt.


Började bra. SCSI det är stabila grejer det, och dyra var dom enheterna.
Notera att hårddisken är på hela 36GB endast 6GB större än den USB stickan jag använder för att kopiera ut data och fortfarande idag 10ggr dyrare än USBt.

Nästan modernt OS, professionellt.
Built on NT technology (NeanderThal)

Sen blev det lite klurigt att minnas. Minst fem år sedan jag provstartade den, alltså minst. Windows 2000 blev ju nerlagt permanent 2010.


Som tur är så gällde det inte närminnet. Nuförtiden glömmer jag telefonen lite var stans och bankkort i betalterminaler (två ggr bara under februari). Redan på fjärde försöket gick det att logga in. (kanske jag byter lösenord väl sällan).

(regnbågen pekar på sommarstugan på kobben...)

Nu vore det bra ifall jag nänns källsortera den datorn med. Det finns en stor risk att den står kvar tills jag flyttar, permanent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar