torsdag 6 juni 2019

Bortkastat

Nu skall den gamla beemern bort. Skall försöka lägga den i inbyte mot en manuelt växlad bil (för kommande övningskörning).

Den har nu stått så länge att både det ena och andra börjat kexa ihop. Dvs. det som inte var dåligt redan sedan tidigare.

Började med bromsarna. Bak var det bara rostigt. Rejält. Valde roterande stålborste, vinkelslip och slipduk som arbetsmetod.


Bara skit med trumbromshandbroms på en bil med automatväxellåda

Redan hjulbultarna var ett h---e att få loss. Den ena drog jag mer eller mindre rund men lyckades få loss den iaf. Svetsade på och slipade passform :)


Framskivorna var kaputt, det visste jag redan tidigare. Vibrationer.


Naturligtvis var det endast på första skivan, bak, som "centreringsbulten" lossade frivilligt. På resterande tre hjul fick jag svetsa loss dom.


Förutom att alla bultar till okfästena krävde gasolmotivering så ville inte framskivorna lossa pga all rost som utvecklats på insidan. Våld, hammare och skruvmejel som rosthuggmejsel fixade problemet.



10h senare kunde jag så slutligen göra en testrunda. Bilen går fortfarande som ett skållat troll på de krokiga vägarna. Härlig väghållning och körglädje. Problemet är att det krävs kontinuerliga underhållsreparationer pga den undermåliga kvaliteten och det har jag ingen lust med.

Och bilens värde steg väl med exakt 0kr i ögonen på en hugande spekulant...

Nu är det bara dragkroken och lampa till en sidans "änglaögon" som måste åtgärdas inan besiktning. Utöver det är det väl ett dussin småfel som borde fixas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar