fredag 20 november 2020

Inte stressa...

 ...använd Hessa.

Arrangerar om i förrådshyllorna i mitt krypin. Hittade bl.a. en del till en gammal koppling som led av ytrost. Funderade först på att använda Smedjans men på den dunken satt korken som fastrostad. Hittade även en flaska Hessa Kalkbort som var mera användarvänlig.

Efter en timme i blöt ansåg jag biten rostfri och spolade av den med lite bromsrengöring. 

Kunde ju ha neutraliserat fosforsyran med bakpulver men tyckte det verkade överambitiöst.

I samma veva hittade jag en NOS, men lite skamfilad övre blockhalva till en CB450 5vxl motor. Eftersom utrymmet för motornummer är tomt så kunde man ju hitta på något eget. Kanske matching numbers, något som inte fanns innan Honda förlorade rättegången om just det.

Alternativ kan jag använda den till min orginalmotorn till min CB450K5, en motor  jag "renoverat" i 40år. Orginalmotorns blockhalva är/var sprucken vid det underdimensionerade stället för lagerholken, på utgånede axel. En missad/urhoppad växel och sen skit med den växellådan...

 

Häromdagen baxade jag in ett plåtskåp vilket jag fyllde med grejjor på nolltid. Ovanpå skåpet rymmdes, förutom den ovan nämnda blockhalvan även ett komplett NOS motorblock. Ja jag har NOS delar så jag nästan kunde bygga en helt NOS CB450 motor och delar till många flera.. 

Egentligen borde jag ju börja sälja av delar innan det inte längre finns någon marknad för sådant eller jag trillat av pinn.

2 kommentarer: