torsdag 11 oktober 2012

Cineast

är jag inte, men emellanåt får jag för mig att titta på film. Nu fick jag för mig att "anskaffa" Fritz Langs film Metropolis från 1927. Alltså den renoverade orginalfilmen med de saknade klippen som hittades i Buenos Aires år 2008.

Inom SciFi anses Metropolis ha inspirerat till storverk som 2001, Blade Runner, Star Wars och Matrix.

Inom musiken märks att Kraftwerk inspirerats bl.a. genom låtar som Metropolis, Die Roboter/The Robots och Die Mensch-Maschine/The Man Machine. Även Queen använde klipp ur Metropolis i sin video till "Radio Ga-Ga"

De politiska undertonerna bryr jag mig inte i...

Filmaffischer finns det ett flertal av :



























Varav den Svenska är den överlägset fulaste

4 kommentarer:

  1. Upplys mig om dom politiska undertonerna! Jag är ju en imbecill när det kommer till tysk 20-tals sci-fi...

    SvaraRadera
  2. Tittar man på filmen är det rätt så uppenbart, arbetarna slavar vid gigantiska maskiner emedan noblessen festar. Kom just på att Charlie Chaplin's nog lånat lite inspration till sin film "Modern Times".

    Hur som helst, filmen baserar sig på Thea von Harbous bok, med samma namn som filmen, och innehåller Marxinspirerad kritik av kapitalismen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag avfärdar därvid hela rasket som bolsjeviksmörja, filmen kan dock vara god underhållning ändå. Är den det?

      Radera
  3. Så bra som en tysk 20-tals SciFi stumfilm med budskap nu kan vara.
    Med andra ord, överlåter jag åt betraktaren att avgöra.

    Läs här och kolla på youtube, ifall du inte hittar hela filmen på någon av nätets avkrokar...

    SvaraRadera