måndag 26 november 2012

Rondellhundar

Och med den rubriken adresserar jag alla, som enligt mig inte har en susning om rondellkörning.

Till att börja med, vem i Sverige har kommit på att man får blinka vänster i en rondell, det är lika sanslöst som  otyget med "mil", vilket är en historia for sig. Alltså Sverige har en egen "skola" vad gäller rondellkörning, vars like inte finns i övriga Norden eller Skandinavien (den distinktionen är värd en  egen historia) förmodligen inte i övriga världen heller.

Alltså, det finns INGEN logik i att blinka vänster, överhuvudtaget. Dessutom finns det ett otal "skolor", även körskolor har jag sett, vad gäller otyget:

  1. Blinka vänster innan rondellen, sen i kör man ut till höger utan blink, i valbar avfart.
  2. Man blinkar vänster genom hela rondellen, även när man svänger ut.
  3. Man blinkar vänster tills man slår över till högerblink och samtidigt svänger ut, överraskningsvarianten så att säga.
  4. Vänsteblink ifall man tänker svänga av i 3:e avfarten, ologiska varianten.
    Alltså, i denna variant blinkar man höger ifall man ska ta första avfarten vilket ju är ok men, man blinkar inte alls ifall man skall ta andra avfarten. Ifall det är en rondell med ännu fler avfarter  så gissar jag ett det då är vänsterblink som gäller...

Sen finns det ju alltid dom som tar det säkra för det osäkara och inte blinkar alls.

Det värsta jag hört i ämnet är påståendet (ej verifierat) att man kan bli kuggad vid uppkörning ifall man inte blinkar vänster. Sanslöst!

Nu vill ja slå ett slag för ENDAST HÖGERBLINK dvs man blinkar höger, i god tid, innan man svänger ut ur rondellen så att inget gissningsmoment uppstår för medtrafikanterna. Alltså SKIPPA VÄNSTERBLINK, räkna en rondell som en vanlig väg som svänger vänster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar