torsdag 15 november 2012

Skydd

Mitt under Klarakyrkan i huvudstaden finns det som kallas Atomgaraget. Hela anläggningen finns rätt så utförligt beskriven här.

Hos Stockholm Parkering kallas garaget för Vattugaraget, infart till garaget sker från Klarafaret. I en nödsituation kan dörrar öppnas  mot (gissar jag) gångtunneln, mellan T-Centralen och tunelbanans station vid Sergels Torg.

På en av bilderna på sidan syns den låsta gallerdörren före trappan ner, med skylten Maskinist. I artikeln kallas detta för maskinhallen.

Bunkern där nere (eller ännu längre ner, under maskinhallen, som jag kommer ihåg det) tyckte jag nog mera såg ut som en gammal kommandocentral än en driftcentral, men det kanske såg så ut på forntiden. Synd att man inte passade på att knäppa ett par foton när jag ändå höll på med jobb där nere.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar