söndag 30 december 2012

Kanon

Ja, eller snarare Canon IXUS 800 IS. Jag skulle fotografera några kamaxellober och konstaterade att både jag och min hembyggda fotojig var alldeles för darriga. Vad gör man, man installerar Canons programvara för att knäppa bilder från datorn via USB-kablage.

Döm om min förvåning när det inte fungerade. Gjorde en slagning på internet och upptäckte att jag inte var ensam om min frustration över denna nedslående icke-funktion. Fortsatte efterforskningarna och snavade över CHDK.

Canon Hack Development Kit.

En programuppgradering som inte bara korrigerar problemet utan hottar upp din Canon kompaktkamera, avsevärt, vad gäller inställningsmöjligheter och funktioner. Dessutom är det gratis.

Dock tog det en hiskelig tid innan jag fått samlat in och installerat alla nödvändiga delprogram. I skrivande stund är klockan 03.58 så ca 4h tog det mig, men det kan ju bero på att jag är lite trög... plus att jag strulade lite med fel firmware version i början.


En av de nya, mera fascinerande funktionerna är att man kan ställa in kameran att ta foto när den känner av en rörelse i bilden...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar