fredag 5 februari 2016

Fiasko

Slösade tid, diesel och en 20-lapp på att införskaffa mera delar till brännarbygget.



Slaktade en gammal regulator för att få en flaskanslutning.




Silverlödde ihop den med ett rostfritt rör som i sin tur hade rätt anslutning till en kulventil.


Den nya (faktiskt helt "flång i kartong") regulatorns anslutning passade ihop med ventilen. Tänkte att det kan vara bra med en snabbavstängning...


Resultatet blev inte alls vad jag tänkt mig. Inte ens efter att ha förstorat lufthålen (liten förbättring) och svarvat till en dysa (ingen förbättring) blev det sådant "flås" jag tänkt mig.



Antingen laborerar jag mera med storleken på hålet i gasmunstycket och lufthålen eller så byter jag design helt och hållet.

Alltså, brännaren klarar inte att jag höjer gastrycket utan att lågan blåser ut. Och ser man vad manometern säger så hade jag kunnat använda den regulator jag sågade sönder, kanske till och med en mindre.


2 kommentarer:

  1. Om du vill ha riktigt bra flås så måste du sätta till tryckluft. Kolla denna länk:
    http://madmodder.net/index.php/topic,9208

    SvaraRadera
  2. Absolut men det kräver en anna typ av brännarkonstruktion. Tror inte det behövs "riktig" tryckluft utan räcker nog med med en liten fläkt.

    SvaraRadera