måndag 20 februari 2017

Tillfälligt avbrott ?

Fortfarande inget internet. I helgen blev jag tvungen att koppla in en bordsantenn så dom andra i familjen skulle kunna se Mello. (jo jag råkade gå förbi och just Ove stapplade runt)

Har gjort en kvalificerad gissning om att fibern är av (har lossat) vid dragavlastningen i taknock för jag har inget tidigare minne av att jag sett den blåa delen i skarven.



Idag har jag varit i kontakt med:
- Birka Markbyggnad AB
- Telia - som hänvisar till Viasat
- Skanova - som hänvisar till Viasat
- Eltel - som hänvisar till Viasat

Förmodar att ringer jag Viasat så hänvisar dom till Viasat och då bränner jag alla säkringar. Därför nöjde jag mig med ett stramt mejl till dom. Fjärde gången gillt?

Ursprungsinstallationen av fibern var två månader försenad så jag får väl internet lagom till sommarn.

EDIT

Fick för en stund sedan besked från Birka Markbyggnad AB (all heder åt dem) att Skanova hade gjort en insats på förmiddagen. Något som Skanova kuntjänst tydligen inte hade en aaning om när jag ringde dem.

Så efter 4h "egen" tid, plus en tur- & returresa från jobbet och ytterligare två samtal till Viasat fungerar nu både TV och Internet. Nu börjar det bli dags att byta operatör

Som tips kan jag meddela att Viasat Internet och Viasat IP-TV verkar vara helt fristående. Dvs. en felanmälan till Viasat TV resulterar inte automatiskt i att man felsöker Internetuppkopplingen. I ett samtal till Viasat Internet kan man alltså inte få dem att starta om kabelboxen eller ens felsöka internetTV. Nej två samtal måste man ringa, minst. Dessutom: Viasat TV kunde rapportera om att dom hade "haft störningar i området", något dom inte visste tidigare varken vid felanmälan eller på hemsidan på internet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar