söndag 26 augusti 2018

Upplyst

Skulle egentligen ha åkt hoj idag men det regnade när jag vaknade så luften gick ur det projektet sas.

Gjorde en liten insats på tomten men råkade se liket av karbidlyktan jag köpte härom helgen och så var det projektet igång.


Hade först tänkt avrosta genom syradopp i citronsyra eller elektrolys i bakpulver. Tänkte att då försvinner ju patinan.


Borrade ur botten och det var väl lika bra det. Undrar hur karbid reagerar med citronsyra om det blir acetylen redan vid vattenkontakt.

Borstade rost med mässingsborste och putsade med någon möbelpolish jag hittade.


Är lite missnöjd med lamphållaren. Eventuellt byter jag till en gammal i oxiderad mässing och monterar strömbrytare på sladden i stället. Notera modifieringen av den gamla ojordade stickproppen

3 kommentarer:

  1. Har ett liknande projekt med karbidlampa.

    SvaraRadera
  2. Jag har en till Karbidlampa på gång 😉
    Vem är först!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan dröja, för mycket trasigt just nu på mc-sidan.

      Radera