lördag 3 november 2018

Slipavått

Pysslade lite med pelarborrmaskinsdelarna. Såg att lackeringen av en av delarna hade misslyckats. Lacken hade krackelerat av klarlacken.  Gör om gör rätt.

När man slipar så finns det mycket tid att funderade på diverse pryttlar jag har liggande. Jag fick en halvdan slipsten av en kollega för någon månad sedan och nu föll allt på plats. Delarna förvandlades i min fantasi till en motoriserad slipsten.

Motorn jag ansåg att jag behövde bättre än min far, för några år sedan.

 0,25kW, 1300rpm, 3-fas

Stativet från varmvattenberedaren som donerade tanken till BBQ-smokern, får några somrar sedan.



360mm slipstenen jag fick av min kollega



Lagerbockarna jag hittade på skroten.


Eftersom jag inte haft någon uppfattning om hur fort en sådan slipsten skall rotera så utgick jag från en TORMEK T-4 som har 200mm slipskiva och 120rpm.

X = 120*200/360 = 66,6rpm. Alltså behovet för att åstadkomma motsvarande periferihastighet.

Med en motor med 1300rpm måste jag då åstadkomma en utväxling 1300:67. Alltså med den lilla 35mm remskivan på motor skulle jag behöva en remskiva 680mm på slipstenen och det är ju inte genomförbart. Tror bestämt att att fader provat använda motorn för samma ändamål och insåg att det inte fungerade och just därför låg den bland hans "bra-o-ha-grejer".

En mellanaxel känns ju överkomplicerat, ifall jag inte använder den som blir över ifall jag modifierar svarven. Då kan jag iofs ta hela motorpaketet med frekvensomformare o allt.

Letar nog vidare i gömmorna, jag vet att det skall finnas två snäckväxlar som var tänkta till ett annat projekt. Kanske en av dom kunde kanske användas? Den dagen jag snubblar över en av snäckväxlarna eller en motor med avsevärt lägre varvtal så kan projektet avancera. Tills dess inriktar jag mig på att bli klar med något av dom många pågående projekten.

Har även en JAP 600cc sidventilare liggande som väntar på sitt projekt. Undrar vad en sådan har för tomgångsvarvtal... 😀

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar