lördag 28 september 2019

Noterat

Idag hämtades dotterns MacBook från Webhallen där den varit inskickad på garantiservice. Något som löste sig förvånandsvärt smärtfritt.

Inte fullt två år gammal havererade laddningen. Kollade upp garantin och Apples produkter har endast ett års garanti...

Men enligt konsumentköpslagen kan man inom tre år reklamera produkten (med förbehållet att man skall kunna "bevisa" att felet uppstått under garantitiden)

Tänkte att det kan väl bara gå på två sätt så det är bara att prova. Tyvärr hade jag inget kvitto kvar. En sökning på intenetbanken gav ett transaktionsnummer som jag skickade till Webhallen varefter jag fick ett kvitto i retur per mejl.

Nå hur som helst, idag kunde jag hämta datorn på Webhallen i Farsta, kostnadsfritt.

Efter det skulle hunden motioneras, tänkte att ett varv i slottsparken i Tyresö var ett bra ställe att promenera i duggregnet.

Vad är det med folk?

På vägen stannade jag till vid Pingstkyrkans Loppis i Tyresö för att köpa några talböcker. Tittade in på elekronikavdelningen och hittade en PR-radio som jag lyfte på för att se ifall det var AM, FM eller både och.

Hjonet som satt och övervakade avdelnigen upplyste mig om att det var en PR-radio varvid jag hummade: -"Hmm, kollar bara vad den klarar för moduleringtyper". Till min förvåning klämmer hjonet då till med att -"om inte annat så kan du ha den som penisförlängare". Kristet!

Därefter parkering vid Tyresö kyrka och vandring längs Follbrinksströmmen. Med jämna mellanrum finns det skyltat "Allt fiske förbjudet" men ändå står där två hjon och fiskar. 3 mot 1 att det var polacker eller andra öststatare. Fördomar?


En bit längre fram hittar jag första påsen av flera. Vad är det för hjon som för det första plockar upp hundskit i skogen för att sen kasta påsen i naturen.


Edit
Ang. hundskit i skogen. Ämnet kom upp till diskussion med en kollega som tyckte att oavsett ifall det är i skogen eller i staden så skall skiten plockas upp för -"man blir så förbannand när man trampar i hundskit i skogen" varvid jag undrade ifall inga andra djur skiter i skogen och hur man identifierar att det är just hundskit efter att man stigit i den? Vad är förresten oddsen att man trampar i en hudskit när man plockar svamp i t.ex. Tyresta nationalpark?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar