fredag 20 september 2019

Variabel

Till mitt kommande projekt, Varator-borrmaskinen, saknas motorn.

Kom att tänka på den gamla bilgenerator jag fick av en kollega. Vips så hade jag ännu ett nytt projekt på gång.

Utgångsläget var inte det bästa


Började med att skrota likriktarbryggan.


Kollektorn till rotormagnetiseringen är på upphällningen. Få se ifall den duger, tillsvidare.

Lagret på remsidan var inget vidare heller så det beställde jag nytt på eBay och bytte ut.


Putsade bort oxideringen från chassiet och monterade ihop den. Lödde ihop statorlindningarna som en trefasmotor.


Beställde en motorstyrning för borstlösa motorer, från Kina.


Endra dagen ska jag koppla ihop grejorna och testa. Får se ifall det blir succé eller fiasko.

Fortsättning följer...

2 kommentarer:

  1. såg nån y-tube film om att göra motorer av genaratorer men blir det nån ork i sånna?

    SvaraRadera
  2. Vet inte om det har med just denna generator i kombination med den regulator jag har som ställer till det.

    Det är startproblem just nu. Bygger nu på en egen regulator för magnetiseringen.

    När den väl startar så fungerar det någotsånär. Varvtal och styrka beror på magnetiseringen av rotorn i kombination med utsignalen till regulator.

    Ork finns det redan men jag har inte pressat den ännu. Teoretiskt med min regulator, 32A och 12V är inte mer än ca 400W. Men generatorn i sig på ca 1,2 kW med rätt regulator.

    SvaraRadera