lördag 4 april 2015

Äntligen

Nu har jag äntligen svarv med bakväxel så nu kanske det blir lättare att slå gängor. Kanske skulle vara ännu lättare ifall jag skaffade en gängklocka.

Undrar var man får tag en lämplig gängklocka till en Blomqvist?


Det var bra nära att jag missade att lägga dit den nya kilremmen innan jag monterade spindeln. Det hade ju varit tråkigt. Det borde väl finnas delbara kilremmar?

EDIT:
Måste ju vara något feltänk av mig här. Växlar jag ner hastigheten blir ju förhållandet mellan längdmatningen och varvtalet fel för gängning... åtminstone med kugghjul som anges på skylten.

4 kommentarer:

  1. Spelar ingen roll om du växlar ner eller upp hastigheten. Synkroniseringen mellan spindel och matning förändras inte av detta. //tompas11

    SvaraRadera
  2. Jag fick dubbeltänka och kom fram till att det nog stämmer. I mitt misslyckade tänk fick ja för mig att det var remskivorna som drev spindelaxeln men det är ju bull--gear som sitter med kil. Tänk vad mousserande vin kan stöka till tankeverksamheten.

    SvaraRadera
  3. I så fall rekommenderar jag att du genast häller vinet i slasken och endast håller dig till en god och rökig maltwhisky i fortsättningen. Whiskyn gör att sinnena skärps och tankeverksamheten når nya höjder. ;) //tompas11

    SvaraRadera
  4. Det kallas KILREP modell: 38A. Är delbar och monteras ihop med ett bleck.

    SvaraRadera