lördag 25 april 2015

Rullar på

Besökte Vikstamarknaden idag och nu gick proppen ur på riktigt. Eller nu rullar det på. Har sökt vulsthjul en tid och inte hittat något till "rimliga priser", d.v.s. hyfsat billigt.

Hittade först ett rostigt ett som jag köpte. Glad i hågen strosade jag vidare och tio meter längre fram stod ett sprillans nytt hjul inklusive nytt däck. Döm om min förvåning när det bara kostade 50% mer än det rostiga, nu pratar vi alltså endast 50kr mer!  Och då var det alltså nytt inklusive däck.


Nu blev det ju lite olyckligt med ett patinerat och ett opatinerat. Ska jag börja renovera det rostiga eller skall jag syradroppa det nya och gräva ner det i ett kär under sommaren?

Dessutom hade jag hoppats på ett bakhjul, med broms, så kanske jag ekrar om det nya med en bromstrumma.

/Edit
Funderar på varför dom ser ut som dom ser ut. Varför har det nya hjulet kullager på ena sidan och på andra sidan ska det vara "lösa kulor", D.v.s så att man kan justera glappet i sidled som på t.ex. framhjulen på en bil. Rör det sig om kinesikt kärrhjul eller ska dom vara såhär? Allt går ju att modifiera :)
Edit/

Detaljstudie. 


Nu skulle jag behöva en rörbock och kanske en Novolette-ram att utgå ifrån. Att jag inte köpte den som fanns på marknaden, kom jag på nu.


Förutom lite andra bra och ha grejer (blivande hyllvärmare?) så stod jag plötsligt med en spak i handen, varför vet jag inte men den kändes bara skönt att hålla i den ;) Den spikar jag nog bara upp på väggen.


Någon förståsigpåare på marknaden menade att det var ett handbromshandtag från en T-Ford men jag håller det för mera troligt att det suttit på någon trädgårds/jordbruksredskap.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar