söndag 21 augusti 2016

BeS

Bättre eller Sämre?

Klurade lite på ett av mina långtidsprojekt idag.
Har tillverkat nya ventiler och nya styrningar till en sidventilsmotor. Ja egentligen modifierade jag ett par rostfria race-insugsventiler till någon amerikansk V8:a.

Några saker jag fundera över:

Uppskattningsvis är den nya ventilen litet tyngre

  1. Ventilvikten har väl inte någon större betydelse vid så låga varvtal hos en sidventilare?

    Den rostfria ventilen är tänkt för större insugskanaler och därför går inte slitytan på ventilskaftet lika långt upp mot tallriken. Det har jag "kompenserat" med lite kortare ventilstyrning.


     
  2. Övre delen hos gamla ventilstyrningen är formad som en tratt (mot ventilskaftet) och jag uppfattar det inte som slitage. Är det bra det? Varför har man gjort så? Det finns ingen extern smörjning av ventilstyrningarna (annat än oljekanna direkt på ventilskaftet) men man har väl inte tänkt sig att smörjningen skall ske via luftbränsle blandning och avgaser?


Nu har jag utformat de nya ventilstyrningarna som mera moderna och någon tratt finns inte, inte heller kan man modifiera styrningarna utan då blir det att göra nya.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar