lördag 27 september 2014

24V PSU, del 1

En PSU eller Power Supply Unit från datorer kan användas till en del olika projekt. Härom sistone konstaterade jag att jag behöver ett 24V spänningsaggregat som klarar att leverera åtminstone 3A.

OBS! Detta är inget att leka med, Gör man fel kan man DÖ!

Eftersom jag lider av vad jag kallar mekanikersjukan så har jag tagit tillvara spänningsaggregaten från diverse kontorsdatorer. Vanligtvis klarar dessa att leverera +3,3V, 5V och 12V med hyfsad ström. De levererar även negativa spänningar men då vanligtvis under 1A.


För att då skapa 24V med rejält med ström så måste man seriekoppla två PSU:er.  (det går att börja fippla med elektroniken i en PSU istället men känner jag inte för). De två jag började från kommer ur DELL-datorer och det klenare aggregatet klarar att leverera 6A på 12V vilket då blir max i denna konstruktion.



Det först jag kontrollerade var att båda aggregaten fungerade. För att starta ett dylikt spänningsaggregat krävs förutom 230V matning att man kopplar PS_ON# signalen i aggregatet till COM (jord). Var den kabeln sitter i kontakten och vilken färg kabeln har skiljer mellan olika datortillverkare. På sidan http://www.smps.us/power-connectors.html hittade jag den information jag behövde.


Skall man seriekoppla två PSU:er måste kopplingen mellan skyddsjord och kretskortet på det sekundära aggregatet separeras, annars kortsluter man det aggregat som är först i kedjan. 

Detta kan ske på två sätt:

Det farliga sättet. 
Man lossar skyddsjorden från chassiet i sekundäraggregatet. Detta innebär att de två chassierna INTE får vidröra vandra i den slutgiltiga konstruktionen samt att man måste bygga in allt i en annan låda. Skulle det bli fel på sekundära aggregatet kan dess chassie bli strömförande.


Det bättre.sättet. 
Man separerar kretskortet  från skyddsjord. Beroende på konstruktionen kan det åstadkommas på olika sätt. I detta fall var det lätt att bryta banorna på kretskortet.


Efter det var det bara att skruva ihop PSU:ernas bottendelar samt löda två kablar från det ena spänningsaggregatets inkommande matning till det andra. Jag "tweakade" till det genom att byta sekundäraggregatets inkommande uttag (eller heter det intag) till ett utgående för att undvika ett hål i chassiet. Hade jag behållit det gamla uttaget hade det behövts beröringsskydd.


Naturligtvis kunde jag ha gjort en special matningskabel 1-2 istället.

Nu är det bara att ordna upp kablarna enligt färg och koppla dem till någon typ av kontakter. Designen är inte riktigt klar i skrivande stund. 

Svart = 0V, orange = 3,3V, röd = 5V och gul = 12V. Dessa kan kombineras mellan primär och sekundäraggregat så att man kan ta ut 3,3 - 5 - 6,6 - 8,3 - 10 - 12 - 15,3 - 17 eller 24V men det gäller att koppla rätt :)


En tvåpolig brytare kan användas för att styra aggregatens PS_ON# signalen.
Eventuellt kan man behöva en par ballastresistorer på resp 5V sida för att aggregaten skall reglera rätt men det får visa sig.

Fortsättning följer... 
   




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar