söndag 8 februari 2015

Hashtag

eller é jag gammal nu?

Även om jag dagligen jobbar med datorer så har jag aversioner mot vissa "fenomen". Den så kallade Facebook totalvägrar jag emedan jag fått för mig att det är för kvinnfolk som måste vet allt om alla. T.ex har jag få veta på jobbet att "Jaså du skall åka på semester till Norge". Själv brukar jag bli lika förvånad och fråga ifall dom vet när jag skall åka?

Något jag verkligen hatar är när klubbar och föreningar har satt sina "hemsidor" på Facebook och kräver att man loggar in med sitt facebookkonto för att att se informationen.

Ett annat fenomen jag missat är haschtaggen som jag uppfattade namnet. Numera vet jag att det är samma som tecknet "brädgård", något jag har lärt mig att är samma sak som number på engelska.


Historien började (för mig) när jag var på gitarrkurs med grabben och läraren frågade ifall han kom ihåg vad tecknet # hette, och vad det betydde. Grabben svarade prompt att det var en hashtag men han inte riktigt kom ihåg vad det betydde... :)

Nu har jag läst på och vet att det är något som används på Instagram. Nyfiket skapade jag ett konto för att kolla hur det fungerade. Konstaterade att det endast handlar om att folk publicerar dåliga foton med hashtag:ar och kryptisk text som inte betyder något och som inte är är sökbara ifall de inte heter #dethärvaenjävlaballfestsomdubordehavaritmedpå. I annat fall så hittar man en massa foton som inte är det mista intressanta eller irrelevanta. Inte för att de andra är så upphetsande heller.

Konstaterade även att de flesta användarna har konton där man måste vara en ackrediterad stalker för att få se vad för dåliga foton som publicerats. 

Inget för mig!

(det enda jag upptäckte är att en (till) i bekantskapskretsen "spelar för andra laget")


3 kommentarer:

  1. Jag tycker # är ganska tråkigt men har blivit en FB slav/missbrukare med en kluven syn till det. Men man väljer ju själv vilka grupper eller människor man vill följa eller kommunicera med. Sen tycker jag att en blogg eller hemsida är mycket snyggare med andra möjligheter samt att infon är mer överskådlig. Fattar inte varför Du totalvägrar facebook då Du inte ens verkar ha vågat testa det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försökte följa din resa på MC i österled på bajsboken men det krävdes att jag loggade in. Gick fetbort. Varför har folk sånt kontrollbehov att dom måste få bekräftat vem som tittade och när. Dessutom verkar de som kontrollerar fb ha samma, om inte änn värre kontrollbehov.

      Radera
    2. Jag vägrar också FB. Tycker att det känns alldeles för Amerikanskt. Man ska gilla allt och alla. Alla bilder genomgår nån slags moralisk censur också. Dessutom är vi övervakade av FB.
      Sen stör jag mig på att det inte går att skriva insändare i morgontidningarna längre utan att ha FB. Jävla skitsamhälle

      Radera