lördag 28 februari 2015

Känga

Gjorde en tur idag, med hunden, i Tyresta nationalpark. Eftersom det är den säsong det är så är föret i blötaste laget, på vissa ställen.

Det visade sig att mina kängor fortfarande håller någorlunda tätt sedan senaste översyn. För att inte utmana ödet beslöt jag mig för att behandla dem igen, efter hemkomsten. Det är dessutom fördel att behandla dem när lädret är fuktigt.

För behandling finns det ett otal produkter men jag håller mig till det invanda, minkfett, vilket än så länge är oöverträffat. Nackdelen kan tyckas vara att det luktar lite "starkt".


I brist på annan borste duger tandborsten bra. Minnesanteckning: byt tandborste!
Efter det har fått dra en stund blir det att gå på med hårfön på svag värme så att alla sömmar drar i sig och blir mättade.

Kommer fortfarande ihåg när jag köpte mina Lundhags. I broschyren stod det: - står du ut med en veckas lidande så har du kängor för livet. Efter två veckor med blödande skavsår tog jag dem till en skosmed för åtgärd. Själv hade han slängt sina... men menade att han skulle försöka lägga en söm till i skarven mellan gummit och lädret. Som tur var lyckades det.

Nedan en bild på samma kängor när dom vilar sig vid Pieskeströmmarna i Miekak, 1999.


PS. Minkolja är till skiljnad mot barnolja gjord av och inte för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar