lördag 28 februari 2015

Kaamostur

Två timmar i Tyresta nationalpark. Kaamos drog runt mig i kopplet även om han hade strypkoppel. Värst var det att ta sig dit med bil. Det var något stolleprov som körde framför med hästtrailer i 10km/h. Det var mist 20 bilar i kö bakom.

Från parkeringen gick vi förbi ett äldre par, 4st "dammvippor" och en Svenne, alltså en likadan som grannens stora  hund som heter Svenne. Tanten frågade ifall det var OK att hundarna var lösa. Jag svarade att, visst, för mig var det väl OK men att lagen kanske tycker annat, speciellt i en Nationalpark. Jaa det är nog olagligt sa tanten med darrande röst och såg helt förstörd ut.

Svennehunden röck omkull husse (isigt) när vi gick förbi. Det lät som när man knäcker kvistar så jag frågade ifall det gick bra. Det gick bra, var svaret men när jag tittade bakåt så det lite skakigt ut när han skulle resa sig upp.


Här hade man spikat spång!? (borta vid Bondvägen, mot Vendelsö). Det fanns nog andra ställen där det hade behövts. Mycket vildsvinsbök fanns det oxå, ställvis. Där var svansen lite på halvstång, även om han annars inte verkade rädd, och jag såg eller hörde inget över mina egna flåsande andetag.

Modiga 8 km blev det nog, minst. Det fanns ju lite backar o krökar på stigarna.


Mestadels bra väg förutom vanlig skogsstig mellan Bondvägen och Långsjön. Från sjön en km lerdike tillbaka till vägen.

Framme vid bilen luktade vi kärr och såg betydligt värre ut i verkligheten än på bild. Dessutom fanns det massor med hästskit på vägen. Det han inte åt så passade han på att  "tövla" sig i...


Väl hemma blev det en brottningsmatch i duschen. Efter det skulle han ut så nu ligger han väl i någon lerpöl och återhämtar sig.

PS Skithunden lyckades sno det nya lysröret jag köpte till diskbänksarmaturen så nu har jag plockat glasbitar här och där på gräsmattan. Lyckades han tugga i sig något så lär det visa sig..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar