söndag 22 februari 2015

1:an

1:an på listan över huvudlöst onödiga förvärv.

För några år sedan satt jag en kväll och ölade framför datorn och fick för mig att jag behövde en kallsåg!? Surfade runt lite och hittade ett renoveringsobjekt på blocket och kastade in ett skambud. Naturligtvis var det så att säljaren sökte något stolle som var villig att transportera bort eländet så jag fick hämta.

I nykterhetens kranka blekhet ångrade jag mig naturligtvis men "lagt kort ligger" så jag rekryterade 4st 100kg+ killar på jobbet för att lyfta in den i skåpbilen. Med en planka tvärs över och ett par spännband var det dags. Alla tog i vad de förmådde och eländet lättade en hel cm från marken. En av de lokala killarna flinade och undrade ifall han inte skulle köra fram trucken och lyfta in den.









Nettovikten på en Sajo RC, enligt manualen, är 330kg. Det delat på 4 blev 82,5 kg i marklyft per gubbe. Undrar om dom bara är klena eller ifall någon inte tog i ordentligt ;)













Väl hemma saknades trucken vilket resulterade i att jag fick köra runt med den i skåpet en vecka innan jag fick tag i en motorlyft. Utanför bilen tänkte jag demontera den i hanterbara bitar.

Naturligtvis hade någon svetsat fast huvudaxeln till den övre delen så att den inte gick att lossa vilket gjorde att den blev stående på parkeringen. I samband med ett besök av lastbil med kran lyftes den ner bakom gäststugan där den nu stått och rostat i några år.

Ett klart bevis på att alkolås på dator behövs.

1 kommentar:

  1. Nu känns pianoaffären plötsligt som rena söndagsutflykten :)

    SvaraRadera