fredag 15 maj 2015

Stolthet

Hur mycket yrkesstolthet finns det här i landet?

Idag hann jag med 3h på jobbet innan jag fick åka hem för att vänta på bredbandsfiberinstallatörerna. Man hade meddelat att dom skulle komma mellan 12:00 - 17:00. Förutom de 20 000 sek dom skall ha för installationen & leverans, så med förlorad arbetsinkomst till normaltaxa så blev det betydligt dyrare än dyrt.

När jag tittade bort så skarvade dom dessutom kabelhöljet på fasaden med en meter, ungefär lika mycket dom klippte bort inomhus som "extra". Fy fan vad dåligt!


Och har dom inte kommit längre idag än att dom använder el-tape. Var är yrkesstoltheten?
Som grädde på moset meddelade dom att stamnätet ännu inte var klart så dom kommer att behöva göra ett nytt besök för att blåsa in fibern...


I moppefrågan kom jag på att jag sparat en gammal motorsågsförgasare ända sedan ungdomen.


Tillotson HL143A, förmodligen från en Husqvarna motorsåg.
Och lägg märke till bakgrunden, mina gamla ungkarlsgardiner,  snyggt pepitarutigt.

Senast fuggen var i tjänst var när den varvade ihjäl (eller åtminstone krökte ventiler på) en Honda Monkey motor. Bultmönstret passar även till en Kinamoped. Undrar var man kan hitta nytt membran och packningar till en dylik?

För övrigt så planterade jag omoch ut chilin i vindskyddet. Dom fryser nog bort i natt.

2 kommentarer:

  1. Sm Du förstår så brakade hela telenätet samman när jag pensionerade mig, säga vad man vill men på televerkstiden så hade vi världens bästa telenät. För övrigt så har jag en en hel låda full av tillotson förgasare så det finns säkert nåt som är helt i den.

    SvaraRadera
  2. Ja det var för det när dom kunde ha kungakrona i loggan, vad det är för logga nuförtiden vet jag inte. Kanske det skall föreställa en bojsten.

    Hur som haver så hittade jag en som säljer membransats till Tillotson HL, nästan granngårds.

    SvaraRadera