lördag 9 maj 2015

Började dagen med spackling av skarvar mellan gipsskivor, kan det bli mera tråkigt.

Övergick sedan till att meka moped. CDI-box, larmboxen mm. kom "i lösvikt", dessutom saknades startrelä med det fixade jag ett från en 70-tals Honda CB125:a. Efter en del testande och tankeverksamhet fick jag liv i Kinamopeden. Dock endast med hjälp av startgas och ändå halvdant.

I samband med startgashjälpen öppnade jag luftfiltret och såg att en av flera möjliga strypningarna fanns kvar. Demonterade den, men det kan kan ju innebära att det behöver bytas huvudmunstycke...

Passade på att kolla möjliga strypningar på variatorn. Där var det redan åtgärdat...


I samma veva upptäcktes två saker.

En dålig slang, vilken åtgärdades med några varv av bilbutterix vulktape. 


Det som riktigt fick mig att haja till var att en krokig förgasarnål, helt plötsligt, låg på marken där jag skakat ur luftfiltret.


Öppnade trottelhuset men där såg det bra ut. Även där var strypningen åtgärdad.

Det som inte såg bra ut var insugsröret.


Där drog det tjuvluft. Undrar ifall B-tema har material som kan användas som ersättning/reparationsmaterial. Tror inte att vulktape blir bra här,

I morgon ska avgassystem och bränslefilter kontrolleras.

Som avslutning på kvällen, i skrivande stund, kokar jag flottörhuset till en mässings-Amal i citronsyra.


Kan ju tyckas brutalt men någon har redan modifierat rejält. konverterat till slanganslutning på utgående. Dessutom lött fast en järnbygel/fäste på sidan av flottörhuset.

Rostigt och skitigt. Slutresultatet kan ju inte bli värre.











2 kommentarer:

  1. Ett tips om Du inte redan kollat är ju den vacumstyrda soppakranen som ofta spökar på kineserna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Ska kollas. Funderade faktiskt igår på hur den kranen fungerar. Är inte van med moderniteter som CDI-boxar och vacuumstyrning

      Radera