fredag 26 juni 2020

Mycket batterier

Det har blivit mycket batterirelaterat den senaste veckan.

Införskaffade en "elpaddel" till kanoten


och behövde ett batteri. Tänkte först använda ett gammalt startbatteri men kom på att jag ju har ett 10-tal gamla UPS-batterier som skulle vara mera lämpade, ifall dom nu fungerade längre.


Har fyllt på vatten och provladdat. Det ser inte lovande ut.

Sen har jag räddat och reparerar en del batterier, från återvinningen, passande min nya Ryobi plattrengörare.Det blev nästan industriellt. Byta trasiga celler och "kickstarta" batterier med så låga spnningar som 1,5V (skall vara lägst 15V) med en 16V laddare, varefter dom åkte in i den vanliga laddaren för balanserad laddning.


Analys och utvärdering pågår.

Sen hittade jag även fulladdade 36V batterier på återvinningen. Varför kastar folk fungerande saker. Dom här batterierna kostar ju 1200kr styck nya. Dom kunde ju annonsera lokalt under bortskänkes eller för några 100-lappar.


Eftersom jag inte har lämplig laddare så kan jag iaf använda battericellerna för att reparera andra batterier.

Sen blev det lite tråkigt igår, när jag var ute och körde med yxan. Batteriet hade gett upp så det blev springstart ett par ggr. Så nu letar jag nytt batteri.

Orginal sitter det ett Yuasa men biltema saluför en ersättning för halva priset. Dock ställer jag mig lite skeptisk till det och har bett Biltema om kompletterande uppgifter.


Enligt jämförelse skulle ju Biltema's batteri vara bättre på allt. Dock säger dom att det är GEL inte AMG. Eller misstolkar jag det?

EDIT 2020-07-15 
Idag kom svaret:
Tack för att du tagit dig tid att skriva till oss.
Det är helt riktigt att Yuasas YTX-batterier är av AGM-teknik men att Biltemas 80-818 inte är det.
 
Yuasa har tidigare haft ett utbud av GEL-batterier för motorcykel men successivt bytt ut dem till motsvarande i AGM-utförande. Biltemas GEL-batterier är fortfarande efterfrågade varför de fått vara kvar i sortimentet.
Yuasas modellbeteckningar beskriver inte bara batteriets teknik utan även kärlets utformning och storlek, poltyp och polplacering, därför används dessa ofta i motorcykeltillverkares handböcker. Biltema har därför valt att referera till deras nuvarande beteckning för att ange var vårt batteri fortfarande kan användas.

2 kommentarer:

  1. det bästa med biltemas batterier är den generösa garantin

    SvaraRadera
  2. Jo, jobbarkompsen bytte batteri på Biltema 2ggr, "no questions asked" innan han konstaterade fel på regulatorn.
    Ryktesvis har dom blivit mera restriktiva på senare tid.

    SvaraRadera