onsdag 10 juni 2020

Mera batterier

Fortsätter min bytershandel med återvinningen.

Idag bytte jag till mig en gammal borrmaskin mot några tomma målarburkar, gamla skärbrädor tomma CO2 flaskor mm.

Laddaren saknades och maskinen var "död".


Tyvärr är den på 12V, annars kunde den varit lämpligt objekt för konvertering till Li-Ion batterier.

Mätte upp batteriet till under 6V och öppnade det för byte av förmodat trasig cell.


Men alla celler låg på ca 0,56V så det vara bara laddning som saknades. Kopplade in min NiMH laddare. Konstaterade att det är något konstigt med märkningen/funktionen på laddaren. På området 10 celler / 14V vägrar den ladda batteriet så jag valde 8 celler i stället och då började det ladda.

(stavningen på ladddaren är inte så bra den heller...)

Efter en timmes laddning uppmättes straxt under 14V på batteriet! Borrmaskinen fungerar alldeles utmärkt.

Maskinen är utrustad med uttag för laddare så jag skall leta reda på en lämplig batteriadapter och bygga en enkel underhållsladdare

T.ex.
http://electronicsyard.blogspot.com/2013/09/nicd-nimh-battery-charger-circuit.html
https://www.electroschematics.com/nimh-battery-charger/

Eller så är jag sparsam och väljer kostantladdning på ca 14V (mellan 1,2V x 10celler och 1,6V x 10 celler) även om det inte är optimalt och kan leda till överladdning. 400mA borde vara lagom. Och för säkerhets skull kan man ju kombinera med en timer.

Skall väl säga att jag inte har användning för den hemma men med solcell kan den användas på sommarstugan, dit man förmodligen inte kommer i år efter som man ratar "svenskar" i Finland i år, mer än vanligt, enligt aftonbladet iaf.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar